HHS antagning

02 aug 2011
Fråga:
Hejsan! Jag vill läsa en ekonomikandidat på hhs efter gymnasiet. Som det ser ut har jag alla möjligheter att gå ut med 20.0. Om inte det här skulle gå vägen, är det en smart ide att läsa upp de ämnen som jag inte fick MVG i under ett år på komvux. Eller tar handels inte emot upptentade betyg? Borde man istället satsa på högskoleprovet? Jag har redan varit utbytesstudent ett år, och om man läser ett år på komvux så kommer jag ju bara få vänta ett år till med att börja plugga. Man det är väll egentligen bara bra att ha några år mer erfarenhet? Tacksam för svar!

Svar:

08 aug 2011
  Hej Handelshögskolan i Stockholm tillämpar inte meritpoäng utan du söker på ditt meritvärde utan extra poäng. Vid antagningen 2010 var det i betygsurvalsgrupp I 19,79 och i grupp II 20,0.I högskoleprovsgruppen 1,9. Det är endast 5% som kommer in via högskoleprovet. Arbetslivserfarenhet ökar inte dina chanser att komma in men många tycker det är bra att jobba innan man söker vidare för att öka motivationen för att läsa och/eller vara mer säker på sitt val. Hälsningar Chris