Får jag fortsätta?

Hej!

Jag började högskolan direkt efter gymnasiet med inriktning civilekonom.

Efter ett år blev jag gravid och tog två år "paus". Nu till hösten vill jag fortsätta min linje, dock ligger jag efter med 3 prov. Tror ni att jag kommer att få börja eller måste jag läsa ikapp?

Jag vill verkligen hamna i en klass och inte ta massa fristående kurser.Vad tror ni? Vilka är reglerna? Jag vet om att det är ganska vanligt att folk brukar ha resttentor, och jag har klarat alla de ämnerna som man "måste" ha eftersom att de andra bygger vidare på dem. Det är bara tre andra random jag inte har klarat. Så vad tror ni?

Lina 2011-08-28 19:14

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-09-06

Hej

Det beror på hur ditt "avtal" med institutionen ser ut, om du har platsgaranti eller ej. Oftat ställs det vissa krav för att gå in och fortsätta på den terminen där man skulle påbörja vid studieuppehållet. Även om du får fortsätta så kan du få gå ner på lägre terminer för att ta igen tenta eller annat prov. Ta kontakt med institutionen för att anmäla att  du vill återuppta dina studier och boka en tid med studievägledaren för att göra upp en plan för hur du ska ta igen det du saknar.

Hälsningar Chris, www.allastudier.se

Skriv kommentar:

Taggar: högskola