Röntgensjuksköterska till vanlig sjuksköterska

Jag vill börja utbilda mig till Röntgensjuksköterska nästa termin men hade ett par frågor jag ville ha svar på:

Kan man gå från att vara legitimerad röntgensjuksköterska bli vanlig sjuksköterska genom att lägga till 1 ½ år? Har på flera ställen hört att det ska gå/inte gå och undrar ifall ni kan hjälpa mig komma fram till ett riktigt svar.

För de som undrar varför jag inte utbildar mig direkt till vanlig sjuksköterska är svaret: Jag vill se hur det är att jobba inom röntgen och ifall det inte passar mig vill jag ha möjligheten att kunna plugga upp och bli vanlig sjuksköterska.

Hoppas ni kan hjälpa mig, tack!

NOHM 2011-08-30 23:28

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-09-06

Hej

Om du vill gå en sjuksköterskeutbildning efter din utbildning som röntgensjuksköterska så måste du söka om programmet. När du väl har kommit in så får du tillgodoräkna dig delar av röntgensjuksköterskeutbildning. På Lunds universitet så får du tillgodoräkna dig ca häften. Men det är inte säkert att utbildning blir kortare i tid eftersom det du kan tlilgodoräkna dig ligger under hela utbildningens längd.

Förslag ligger på att förändra utbildningen till röntgensjuksköterska som då förskjuts mer mot röntgenbiten och då kommer det säkert bli svårare att läsa till sjuksköterska. Men inga beslut är fattade.

Hälsningar Chris, www.allastudier.se

Skriv kommentar:

Taggar: barn skola samhälle