Kostekonom/vetare

Hej! Jag har äntligen bestämt mig vad jag vill bli när jag blir "stor"! :) Jag har bestämt mig att jag vill läsa till kostekonom eller kostvetare som det även kallas. Jag vet att det finns tre platser att läsa till det; Umeå, Uppsala och Göteborg. För tillfället jobbar jag som gymnasielärare, men har förmodligen bara jobb där till nästa sommar. Jag har också en son på 16 månader. Det jag undrar är vad det finns för alternativ till att studera kostvetareprogrammet på heltid i tre år? Eftersom vi bor ganska långt ifrån dessa städer (bor i Oskarshamn, Kalmar län) så blir det väldigt svårt för mig att studera heltid, då jag ju också har en son. Kan man läsa ihop så att man läser enstaka kurser som ingår i utbildningen, för att bygga ihop utbildningen själv? Kan man t ex läsa företagsekonomi, som ingår, någon annanstans? Och likadant med de andra kurserna? Behöver råd och hjälp! Jag är STENSÄKER på att det är det här jag vill göra. Hade gärna börjat plugga redan nästa höst, men då jag bor långt borta och har en son är det inte världens lättaste .. Tacksam för alla funderingar och hjälpsamma svar !
Madeleine 2011-09-24 09:04

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-09-26

Hej

Visst kan du läsa kurser och själv plocka ihop en kandidatexamen men kanske kostekonomi som huvudämne. DÅ kan t ex både kombinera ihop kurser på distans och/eller kurser på en högskola som ligger nära där du bor.Detär inte säkert att du kan läsa alla de kurser som igår i programmet som enstaka kurs men du kanske hittar liknande kurs. Det bästa är att ta kontakt med en studievägledare på Kostekonomprogrammet för  studieplanering.

Hälsningar Chris,www.allastudier.se

Skriv kommentar:

Taggar: kostvetenskap, kostekonomi