Högskoleexamen eller kandidatexamen

Hej,

Jag har läst turismvetenskap och funderar nu på om jag ska ta ut en högskoleexamen om 120 hp eller en kandidatexamen om 180hp.

Tror ni att det spelar någon roll på arbetsmarknaden vilken examen jag tar ut?

Ni andra som har läst turismvetenskap har ni fått kvalificerade jobb och vad jobbar ni med idag?

Hälsningar
Ulrika
Anonym 2007-05-14 00:23

Kommentarer:

Anonym 2007-05-15
Hej
I en jobbsökarsituation är det, särskilt i en sådan bransch, lika viktigt med de personliga egenskaperna och tidigare arbetslivserfarenhet. Men i en konkurrenssituation där man har man fler att välja på med liknande meriter så kan det kanske vara avgörande hur lång utbildning man har. Det beror ju också på vad du väljer att läsa det 3:e året.
Hopps någon kan tipsa som har läst ämnet.
Anonym 2007-05-15
Jag tror det kan bero på vad för sorts arbeten och arbetsuppgifter som du är ute efter. För högre befattningar tror jag att kandidatexamen är det bästa. Men det kan finnas de arbetsgivare som ser examen som examen, vare sig det är på 2 eller 3 år. Det finns de som gärna anställer en del med enbart gymnasiekompetens inom området.
Det kanske kan vara lönt att kontakta de arbetsplatser som du är intresserad av och fråga vad de efterfrågar.
Nicklas 2007-05-28
Vet av erfarenhet att många arbetsgivare inte går efter examen eller titlar utan mer vad du har för kompetens och vad du har för meriter för jobbet du söker.
Sussi 2007-08-10
Har läst en del intervjuer med arbetsgivare om arbetssökande med akademisk examen. De flesta verkar vara mer intresserad av hur pass bra man kan omvandla kunskaperna i praktiken än utbildningen i sig.

Skriv kommentar: