behörighet

Jag vill plugga i vår och det var evigheter sen sist. Jag har en komplicerad studiekombination sen tidigare och undrar lite kring behörighet. Jag läste 1 år på ekonomisk linje på gymnasiet, sen 2 år på allmän linje på folkhögskola med alla allmänna ämnen (utom matte), således fick jag behörighet för högskola och jag förmodar att det inbegriper eng A, sv A och samhällskunskap A som är det jag behöver i första hand för de studier jag är intresserad av. Jag har sedan kompletterat med Eng B på komvux för 2 år sedan. Är jag behörig då man kräver Samhälle A? Eller måste man ha studier på högskola inom dessa ämnen sen tidigare?

Helena Martinsson 2011-10-11 20:21

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-10-12

Hej

Om du har fått ett omdöme från  folkhögskolan motsvarande en gymansieutbildning så bör du har Sh A eftersom det är ett kärnämne.  Krävs det andra kurser så kan du komplettera dessa kurser på komvux.Men krävs Sh A så behöver du inte har högskolekurser.

Hälsningar Chris, www.allstudier.se

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-10-12

Hej

För att ta ut dubbla examen måste du i så fall skriva ett examensarbete i båda ämnen och dessutom får man inte ta med samma kurser full ut utan det måste skilja ett visst antal poäng. Ta kontakt med examensenheten du du studerat och hör exakt vad som gäller.

Hälsningar Chris, www.allstudier.se

Skriv kommentar:

Taggar: kommunikationsvetenskap