Hälsoekonom?

05 dec 2011
Fråga:
Hej! Jag behöver lite råd, jag har en kandidatexamen i folkhälsovetenskap och vill nu utbilda mig vidare inom ekonomi för att göra min utbildning mer attraktiv då det inte direkt kryllar av jobb. Jag blev tipsad om att ekonomi är bra att kombinera med och har därför kommit in på den banan. Jag blev rådd att läsa företagsekonomi men har nu kommit på att jag borde läsa nationalekonomi istället för att bli hälsoekonom. Jag är precis klar med en termin i företagsekonomi motsvarande företagsekonomi A och undrar nu hur jag ska gå tillväga för att bli hälsoekonom vad jag behöver komplettera med för att få en kandidat i ekonomi om det är vad som krävs. Fick höra att jag kan ta en kandidat i företagsekonomi om jag läser totalt 3 terminer (företagsekonomi A inräknat) det borde även vara möjligt med nationalekonomi, frågan är hur? Mycket tacksam för svar och synpunkter då detta blivit lite rörigt:)

Svar:

07 dec 2011
Hej För att kunna ta ut en kandidatexamen så måste du ha minst 90 hp i huvudämnen(företagsekonomi eller nationalekonomi) och ett slutarbete på inst 15 hp. En Del högskolor kräver även ett minsta antal poäng i biämnet. Om du t ex vill ta ut en kandidatexamen med nationalekonomi som huvudämne så kan du använda kursen i företagsekonomi som biämne+kurser i hälsovetenskap.Hälsningar Chris , www.allastudier.se