Ej klarat Ib. HJÄLP!

Hej, 

Jag undrar inte för min egen skull men för min sambos. Det känns just nu väldigt hopplöst och därför behöver jag hjälp ifrån någon som verkligen vet. Vad finns det för alternativ för någon som inte klarat Ib programmet, och inte heller klarat retakes (trots seriösa försök), och som är i behov av högskolekompetens? Finns det möjlighet att plugga upp gymnasiet på folkhögskolan (distans) och måste man i så fall läsa alla 3 åren igen?

Ib ämnen går ju att omvandla i svenska ämnen. Går det då att läsa upp de ämnen man inte klarat på komvux? För att på något sätt slippa 3 år till bara för att man har väldigt svårt för vissa ämnen på engelska. Den möjligheten finns ju på andra program. 

Är tacksam för svar! 

Hälsningar Elin

Elin 2012-01-11 16:56

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-01-16

Hej
Om han har fått ett certifikat så kan det ge behörighet i särskilda kurser men man kan inte överföra kurser till ett nytt slutbetyg. Det han kan göra är att läsa till ett nytt slutbetyg på komvux genom att läsa på distans och göra prövningar.Ta kontakt med vuxenutbildningen i den kommun ni bor i så kan ni boka ett möte för studieplanering.
Hälsningar Chris ; www.allastuider.er

Skriv kommentar:

Taggar: folkhögskola