universitet

25 jan 2012
Fråga:
Hej!Jag går sista året på gymnaiet, ska snart välja utbildning för universitet. Jag vill helst jobba inom finans område (finansanalytiker,aktiemäklare). Jag har tre plan inför mig, det första är att plugga på HHS,kandidatexamen, andra är att plugga civilingenjör med inriktning industriell ekonomi, det tredje är att plugga matematisk statistik och få kandidatexamen sedan pluggar i USA två år(finansiell matematik eller finans) och får masterexamen. Vilken av planerna ger bästa möjligheter till framtidens jobb.(ps jag vill också jobba utomlands som Singapore och Hongkong)Tack!

Svar:

27 jan 2012
Hej Det är en fråga som är svår att svar på eftersom det beror på hur din/dina framtida arbetsgivare bedömer och värderar din utbildning. Utbildningarna har varierar i innehåll så jag tycker du ska välja den utbildning som passar dig och dina intressen. Det kan också beror på vilket univeristet du kommer in på i USA. DU kanske också ska tänka på att du ev i framtiden vill jobba i Sverige. De flesta utbildningars hemsidor skriver vilka jobbmöjligheter som finns efter utbildningen.Du kan gå in på www.saco.se och på välja yrke. Där finns bl a information om utbildningen är gångbar utomlands. Hälsningar Chris , www.allastudier.se