Studier i Danmark

13 feb 2012
Fråga:
Hej! Jag ville gärna ha hjälp med hur man ansöker till Danmark högskola/Universitet. När jag ska ansöka så står följande val : Stand by: I wish to apply for a stand-by place
Yes No
Pre-approved admission: I have been pre-approved for this study programme in 2011 (remember to attach documentation)
Yes No
Qualifying exam: Do you have an entrance exam or do you expect to pass your entance exam before 5 July this year?
Yes No
  och även på andra ställen frågas det om ett entrance exam, dock pluggar jag i gymnasiet i Sverige och kommer gå ut med slutbetyg, så min fråga är, vad ska jag kryssa för på ansökan? Stand By eller? vad innebär det? och i så fall ska jag då skriva att jag inte har ngt entrance exam? för det finns inga val för "grades" utan bara en upper secondary degree som jag inte riktigt förstår.   Fattar inte mycket av danska systemet men jag hoppas någon annan gör det, Tacksam för hjälp!

Svar:

16 feb 2012
Hej Om du är svensk medborgare ska du inte söka som utländska sökande utan inom norden söker alla på sama sätt. Du kan gå in på www.kot.dk och trycka ut ansökningshandlingar; ansöka och prioriteringsschema. Sista ansökningsdag är 15 mars.Om du går in på AllaStudier, Studiefakta och studier utomlands så hittar du all information du behöver för ansökan till Danmark. Både om högskolesystmet och hur man fyller i ansökan. Fråga gärna igen ifall du stöter på problem. Hälsningar Chris , www.allastudier.se