Ekonom vs. civilekonom

Hej!

Jag har tänkt att börja plugga på högskola/universitet till hösten och har i princip bestämt mig för ett ekonomiprogram. Men det är sen det kluriga börjar. Skulle du/ni kunna ge tips på hur man utvärderar det vanliga ekonomprogrammet på tre år mot civilekonomprogrammet på fyra år. Jag antar att det senare är högre värderat i och med att man får kvalificerad yrkesexamen. Innebär det att man på det kortare vanliga ekonomprogrammet inte kan läsa upp till civilekonom-nivå (tex valfritt fjärde år)? "Bränner" man en del möjligheter om man väljer den kortare? Hur värderas de internationellt sett?

Spontant känns det som tre år kanske räcker till att börja med, men om man därmed bränner mycket möjligheter så känns det bara dumt.

Jag ska tillägga att jag även är intresserad av utbytesår, men vad gäller det verkar det inte vara så stora skillnader vad jag läst.

Och när jag ändå är igång, hur viktigt är det för arbetsgivare vilket uníversitet/högskola jag pluggat på? Värderas en ekonomutbildning från Stockholm, Lund och Uppsala (betydligt högre intagningspoäng) högre än en från Luleå tekniska högskola t.ex?

Jag förstår att det kanske inte finns några lätta svar, men tips på länkar etc. för att göra egna bedömningar vore uppskattat.

Tack på förhand!

Jonathan Wallin 2012-03-05 04:51

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-03-05

Hej
Det är egentligen omöjligt att svara på eftersom det är hur dina presumtiva arbetsgivare värderar din utbildning. Det man många gånger får på Civilekonomprogrammet och inte på det generella programmet är anknytning till arbetslivet under utbilndingen. Något som visar sig vara viktigt när man sedan ska söka jobb. Kolla vilka program som har bra kontakter med näringslivet. Du kan också ta kontakt med någras stora företag och hur de ser på en generell ekonomexamen jämfört med en civileknomexamen.
Hälsningr Chris

Skriv kommentar:

Taggar: ekonom, civilekonom