Studieplanering

Hej

Jag läser sista året på Schillerska gymnasiet. Mitt snittbetyg är just nu 18.53. Nästa termin vill jag läsa på Göteborgs universitet. Jag planerar att läsa psykologi. I samband med detta har jag några frågor.

Tack på förhand för ditt svar!

1. Jag skulle vilja läsa i 50 % studietakt. Psykologiprogrammet i GU finns bara i 100 % studietakt. Finns det absolut ingen möjlighet att kunna läsa psykologprogrammet, som ger möjlighet att bli psykolog, i 50 % studietakt?

2. Kan man börja läsa psykologprogrammet (300 hp) efter att redan ha läst en eller flera fristående kurser i psykologi? Om ja, vilka för- och nackdelar finns det med detta? Spelar då snittbetyget från gymnasiet någon roll?

3. Stämmer detta, att en kandidatexamen i psykologi, som består endast av fristående psykologikurserna, inte leder till att man kan få något yrke? Vilka andra kurser ska man komplettera med för att kunna få ett yrke?

Ksenia Vorobieva 2012-03-31 19:46

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-04-02

Hej
1. Psykologprogrammet ges endast på 100% och kan inte läsas på heltid. Det är många moment som är obligatoriska.
2. Även om man läst kurser i Psykolig så måsta man söka från år 1. Om man kommer in så kan man ev få tillgodoräkna sig kurser man långt ifrån allt man läst. Så det ä mycket bättre att börja på programmet direkt.
2. En generell examen(kandidat) i Psykologi ger ingen yrkesexamen. Du kan alltså inte jobba som Psykolog eller legitimerad psykoterapeut. Men du kan t ex jobba med personalfrågor och personalorganisation och läsa lämpliga kurser t ex arbetslivsvetenskap, arbetspsykologi etc.
Hälsnigar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: psykologi