tandsköterska

hej, jag är tandsköterska och undrar om jag kan söka till tandhygeinistutbildning,men har jag inget mate b.Tack

Mais 2012-04-01 18:10

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-04-02

Hej

Tansköterske,som är en YH-utbildning kräver endast Ma A.

Hälsningar Chris

Marina 2012-08-14

Hej! Du måste ha Matte B.

Margareth 2015-02-03

Behörighet för tandsköterska.

Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande (grundläggande behörighet, varierar lite beroende på när du avslutade din utbildning), med minst 90 % godkända betyg. Innehåller ditt betyg 2 500 poäng ska 2 250 poäng vara godkända. Utöver detta krävs godkänt betyg i Svenska 1/ Svenska som andra språk 1 eller motsvarande, Svenska 2/ Svenska som andraspråk 2 eller motsvarande, Engelska 5 eller motsvarande samt Matematik 1a eller motsvarande.

Grundläggande behörighet visar du genom att scanna in ditt originalbetyg från t.ex. gymnasiet, KOMVUX eller folkhögskola och bifoga detta i din ansökan. Det går även bra att ta tydliga foton av originalbetyget och ladda upp dessa. Det är mycket viktigt att du kontrollerar att det går att läsa allt som står i betyget. Hela betyget måste finnas med, vissa betyg finns på två sidor och då ska båda sidorna vara med. Utdrag ur betygsdatabaser godkänns inte för att styrka din behörighet.

Saknar du grundläggande behörighet kan du visa att du kan ha motsvarande behörighet t.ex. genom att ha arbetat. Om du vill visa på motsvarande behörighet ska detta styrkas med t.ex. arbetsgivarintyg.

Margareth 2015-02-03

Behörighet tandhygenist.

Utbildningsnivå: Grundutbildning
Behörighetskrav: Grundläggande behörighet samt antingen (områdesbehörighet A14), Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap1b eller1a1+1a2,Naturkunskap 2 alt (Biologi 1, Fysik1a eller 1b1+1b2 och kemi 1) eller
(områdesbehörighet 16), Matematik B, Samhällskunskap A, Naturvetenskap B alt(Fysik A, Kemi A, Biologi A).

Skriv kommentar:

Taggar: högskola-universitet