Högskoleingenjör eller systemvetare?

Hej!

Jag har lite funderingar inför kommande valet till högskola nu till höstterminen. Jag har läst på en del och kommit fram till att de utbildningar som borde passa mig bäst är antingen högskoleingenjör inriktning maskinteknik alt. Kandidatprogram i systemvetenskap (systemvetare), båda treåriga program. 

Vem är jag då?
Jag är 21 år, har alltid varit intresserad av de senaste tekniska prylarna! Allt ifrån senaste mobiltelefonerna, datorer till bilar och högtalare. Har alltid tyckt design varit viktigt men har också varit intresserad av gränssnittet, användarupplevelse och hur pass hållbar produkten är inför för framtida användning.

Med detta i åtanke kan man tycka att en ingenjörsutbildning borde vara någonting att satsa på då konceptet "från idé till färdig produkt" alltid har lockat mig. Jag lockas också till att få röra på mig, inte bara sitta still framför en dator utan även få arbeta praktiskt. Det som egentligen mest avskräcker mig med denna utbildning är studierna! Mycket matematik och fysik är i ärlighetens namn ingenting som direkt intresserar mig (även fast jag fått betyget VG från matte A - matte E på gymnasiet). Men tänker man att man tillämpar matematiken i verkliga experiment och får se resultat istället för att bara sitta och nöta tal i en skolbänk kanske det hela blir roligare? Det som också avskräcker mig lite från att välja detta är att hela linjen kanske är lite för nördig med personer jag inte trivs med, "ser framför mig långhåriga rockare med läderrockar som tycker om sagan om ringen och tjejer utan smink och ryggsäck." 

Det som lockar mig med systemvetare är dess goda framtidsutsikter och ingångslön. Jag kan ingenting om programering, men jag tycker det känns som att det ska vara intressant. Att formge framtida applikationer eller affärssystem tycker jag också låter intressant. Det lilla jag har vart ute i arbetslivet har jag ofta snabbt lärt mig hur de olika affärssystemen vi har jobbat i fungerar och ofta blivit den personen de lite äldre frågat om olika it-frågor. Jag har också alltid gillat att sitta framför datorn. Det som avskräcker mig lite med denna utbildning är att det ens framtida yrke kommer att bli för inrutat, för mycket stillasittande och helt enkelt ganska tråkigt. 

Så vad tror ni att jag bör välja? Känns som jag har ca 1 vecka på mig nu att välja hur ens framtida liv ska se ut.. Tilläggas bör är att vad jag än väljer är att jag kommer att studera på Uppsala universitet.

Peter 2012-04-10 22:46

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-04-13

Hej

Efter din beskrivning av dina intressen så låter det som kandidatprogrammet i Sustemvetenskap passar dig bättre än ingenjörsprogrammet eftersom du bl  a är intresserad av design. Det finns ingenjörsutbildningar i maskinteknik med inriktning design men inte i Uppsala.Jag tror inte man ska välja eler välja bort en utbildning för att man ahr föreställningar om vilka som går där för det stämmer aldrig. Båda yrkena har goda framtidsutsikter och särskilt IT-yrken där programmering ingår. Efter utbildningn kan du själv välja vilken typ av arbetsplats som passar dig om du t ex vill ha ett mer rörligt jobb.

Hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: högskoleingenjör, data- och systemvetenskap