Naturvetenskapligt basår - läsa om kurs

Om man väljer naturvetenskapligt basår för att få naturvetenskaplig behörighet behöver man ju inte få betyg i de ämnena vad jag förstår? Man söker på sina gamla betyg men sin nya behörighet? Får man överhuvudtaget annat betyg än Godkänt i de kurser man läser under basåret? Hur fungerar det egentligen?

Från Umeå Universitets webbsida:
""""""Du söker på ditt gamla snittbetyg (formellt heter det meritvärde), betyget från basåret påverkar inte snittet men däremot behörigheten.""""""

Jag har redan betyg i Kemi A och Fysik A, men de finns inte med i mitt slutbetyg, utan i samlat betygsdokument (jag har ett komplett slutbetyg från samhällsprogrammet med 20.00 i snitt). Får jag läsa om Kemi A och Fysik A på basåret och tillgodoräkna mig bara behörigheten, istället för mina gamla betyg, av dem?
Eller måste jag läsa upp dem till MVG (jag vill ev. söka till läkarprogrammet)?
Cecilia 2007-06-06 00:25

Kommentarer:

Chris Studie & yrkesvägledare 2007-06-07
Hej
Läser du basåret på högskolan så ändras inte ditt meritvärde utan det ger dig endast behörighet. Det bästa är nog om du läser hela basåret inkl Ke A och Fy A annars måste du ju läsa upp dem ifall du inte har MVG i kurserna. Du kan ju läsa basåret på komvux och då välja att inte läsa Ke A och Fy A men då räknas de kurserna in i ditt meritvärde och då finns ju en risk att meritvärdet sänks.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Cecilia 2007-06-08
Men då innebär det att jag -får- läsa om Kemi A och Fysik A och slipper fundera över mina redan befintliga G:n i de båda kurserna i Samlat betygsdokument?
Får man betyg i de kurser man läser under basåret (bara att de inte räknas när man sen söker), eller är det endast G eller IG som gäller?
Sussi 2007-06-09
Jag förutsätter att det är basår på högskolan som du menar med din fråga om man får betyg under basåret. G är ju ett betyg, så visst får man det, men det blir inget nytt gymnasiebetyg som man sedan kan konkurera med. Meningen med basåret är att ge chans att läsa in behörighet, så G på alla kurser inom basåret är kravet för att kunna få den här naturvetenskapliga behörigheten uppfylld. Underkänt kan man få, och får då nog göra ett förnyat prov.
Tony 2011-03-13

Hej, förstår inte riktig saken med Nvbasår. skulle tex vilja läsa i borås, fast kmr inte in med mitt snittbetyg. kan jag läsa nvbasår fast än man redan har läst kemi a, bio a b och matte d? eller är basår bara för såna som inte har läst de ämnen?

Skriv kommentar: