Kompleteringsbetyg, annan lägre urvalsgrupp?

Hej!
Jag har sökt in på socionom i Uppsala.
Jag har ,pga fel av skola, fått ett kompleteringsbetyg, jag undrar om jag kommer att vara med i urvalsgrupp ett med mitt kompleterade betyg...eller är det mitt "första" betyg som gäller? Och hur fungerade det där?

Står i min anmälan Urvalsgrupp utan kompleterings betyg B1 och under står det då Urvalsgrupp med kompleteringsbetyg B2. Vad betyder detta?? 

Med tanke på de höga antagningspoängen till Socionom i Uppsala så hoppas jag att mina kompleteringsbetyg räcker?

Tess 2012-05-14 09:55

Kommentarer:

• Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-05-16 07:59
    Hej Om du har ett slutbetyg där du är behörig så prövas du i urvalsgrupp 1. Men har du någon kurs som krävs för behörigheten efter gymnasiet så prövas du enbart i grupp 2. Är du behörig i ditt slutbetyg men läst upp betygen så prövas du med ditt slutbetyg i grupp1 och med ditt slutbetyg+komplettering i grupp 2. Hälsningar Chris  
  • Tess 2012-05-17 11:55
    tacl för svar, men för mig finns det INGEN logik alls i ditt svar...Varför söker jag inte in med mitt slutbetyg med kompletering i grupp ett? Det känns som ett bakslag att jag ska hamna i grupp två pga kompleteringen, jag vill ju kunna söga med komplteringen och mitt slutbetyg i första hand!!
Taggar: betyg