Kompleteringsbetyg, annan lägre urvalsgrupp?

Hej!
Jag har sökt in på socionom i Uppsala.
Jag har ,pga fel av skola, fått ett kompleteringsbetyg, jag undrar om jag kommer att vara med i urvalsgrupp ett med mitt kompleterade betyg...eller är det mitt "första" betyg som gäller? Och hur fungerade det där?

Står i min anmälan Urvalsgrupp utan kompleterings betyg B1 och under står det då Urvalsgrupp med kompleteringsbetyg B2. Vad betyder detta?? 

Med tanke på de höga antagningspoängen till Socionom i Uppsala så hoppas jag att mina kompleteringsbetyg räcker?

Tess 2012-05-14 09:55

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-05-16

Hej

Om du har ett slutbetyg där du är behörig så prövas du i urvalsgrupp 1. Men har du någon kurs som krävs för behörigheten efter gymnasiet så prövas du enbart i grupp 2.

Är du behörig i ditt slutbetyg men läst upp betygen så prövas du med ditt slutbetyg i grupp1 och med ditt slutbetyg+komplettering i grupp 2.

Hälsningar Chris

Tess 2012-05-17

tacl för svar, men för mig finns det INGEN logik alls i ditt svar...Varför söker jag inte in med mitt slutbetyg med kompletering i grupp ett? Det känns som ett bakslag att jag ska hamna i grupp två pga kompleteringen, jag vill ju kunna söga med komplteringen och mitt slutbetyg i första hand!!

Maria 2013-07-14

Hej!

Jag har också kompletterat mina betyg, jag läste till två kurser på komvux för att få behörighet. Det betyder att jag har läst EXAKT samma kurser för att få behörighet som dem i BI. I min värld är det sjukt att det är en skillnad!!

Maja 2014-01-10

Hej!

Jag fick F (IG) i spanska när jag gick i ettan men läste om kursen och fick godkänt. Tar studenten nu till våren och det jag har ju behörighet i alla ämnen, allstå inte F (IG) i någon kurs när jag går ut. Det jag funderar över är dock om jag kommer hamna i BII gruppen eftersom jag läste om kursen när jag fortfarande gick på gymnasiet eller om om man bara hamnar i den gruppen när man fått ett F (IG) i "slutbetyg" när man går ut och exempelvis läser upp den kursen på komvux. 

Tacksam för svar!

Skriv kommentar:

Taggar: betyg