Läkare

Hejsan. Jag undrar att om man inte har tillräckliga betyg att komma in som Läkarutbildningen här i Sverige, vad ska man göra? Till exempel om jag har totalt 13.0 i Gymnasiet, och vill söka mig till Läkare och inte kommer in. Vad skall jag göra? Snälla ge mig tips är så oroad ,(

// Talal
Talal 2007-06-14 00:26

Kommentarer:

Bernt Ortner, SYV 2007-06-14
Jag vill ge några tips i punkter:

1. Man skall alltid göra Högskoleprovet.

""   Detta är ju """" andra chansen """" om man""
   nu har begåvning och kapacitet, som inte
   motsvaras av betygen. HP kan göras två gånger
   om året och man behöver inte vänta till man
   har gått ut gymnasiet.

Man måste dock göra ett bra Högskoleprov.

2. Alternativ antagning. På vissa orter bl. a.
   Karolinska tar man in även genom en alternativ
   antagning, bl. a. genom prov och intervju.

Du kan gå in och läsa förutsättningarna, men
   det är urval utifrån de bästa Högskoleproven.

3. Sök läkarutbildningen på många orter. Sök
   både höst- och vårintagningen.

4. Jag vet ingte om man fortfarande kan läsa
   upp betyg eller om man satt p för detta ?

5. Undersök möjligheterna att studera i utlandet.
   Det finns engelskspråkiga medicinarutbildningar
   och många sådana i Polen, Tjekien, Ungern och
   i Baltikum och även på andra ställen.

Här kan det vara betydligt lättare att komma in,
   men det är mycket krävande utbildningar, högt
   tempo samt att man på relativt kort tid måste
   t. ex lära sig landets hemspråk inför praktiken.
   Det kostar också sammanlagt ca 500 000  kr

Detta var vad jag så här snabbt kunde komma på.
Fionner jag ytterligare alternativ återkommer jag.

Anna 2007-06-14
Bernts punkt nr 3 är fullkomligt värdelös. Antagningspoängen till läkarprogrammet lär inte sjunka under 20.00 på någon av studieorterna i Sverige de närmaste åren. Möjligtvis till 19.90 någonstans.
Jag passar också på att korrigera Bernts punkt nr 4 - ja, man kan fortfarande läsa upp betyg! Herregud, det borde väl en SYV veta?! Den nuvarande regeringen skrotade förra regeringens plan för reform av gymnasiet och konkurrenskompletteringsmöjligheter (som ändå låg ett par år fram i tiden). Möjligheten till konkurrenskomplettering kommer förmodligen ändå att tas bort så småningom, men då inte förrän tidigast 2010.
Så du kan ju läsa upp dina betyg till 20.00. Men det handlar ju om kanske drygt 30 ämnen - och helt ärligt tror jag inte att 20.00 är ett rimligt mål för någon med ditt språk :/

Jag är ledsen men är du inte väldigt väldigt begåvad och får minst 1.8 på högskoleprovet är det totalt kört att komma in på läkarprogrammet för din del. 13 i snitt är inte mycket att hänga i granen. Inte ens om man har 20.00 - dvs alla MVG - kan man ju vara säker på att komma in på läkare - det torde säga dig en hel del.

Men gör högskoleprovet. Får du inte -minst- 1.6 (så att du kan öva och göra provet några gånger till) får du försöka komma på något annat du vill göra.
Bernt Ortner, SYV 2007-06-15
Det är bra att någon korrigerar mig. jag har kanske inte riktigt haft tid att hänga med vad gäller de politiska besluten. Jag satte också ett frågetecken.

Jag fick inte heller riktigt klart för mig om frågeställaren verkligen hade 13 i betygsgenomsnitt.

Om det nu skulle visa sig, att det kan bli svårt för  frågeställaren, att komma in på någon läkarutbildning. kan en utbildning till biomedicinare vara ett alternativ ?? man kan då syssla med
medicinsk forskning, t. ex. inom läkemedelsindustrin ?

Kan sjuksköterskeyrket vara ett alternativ ?

Kan det vara ett alternativ att syssla med hälsofrågor som t. ex.hälsovetare ?

Nu är det naturligtvis betygskonkurrens även på dessa utbildningar, men man kanske skall titta på dem.
Akbarmaffia 2007-06-15
hej
Bernt Ortner bry dig inte om vad Anna sig, där finns vissa som giller spela smarta, men till Talal om du verkligen vill bli läkare så välj någon av de alt. som syv gav dig.
Jag hade 6,7 i snitt men läste upp allt till 20,00 på komvux. Har du viljan så satsa på ett av ovan nämnde alt. Men glöm inte att det även krävs lite hjärna!!!

MVH

Akbarmaffia
Martin 2007-06-16
Det märks inte att du har 20,0 när du har så många stavfel.

Martin

Skriv kommentar: