Folkhögskolebetyg, psykologprogrammet

Hej,

jag valde att läsa upp mina betyg genom att plugga ett år på folkhögskola 08-09. Det gick jättebra och jag jobbade hårt för att få mitt omdöme(4).
Jag tittar nu på att läsa psykologprogrammet och undrar varför dom tar in så få personer som har betyg från folkhögskolan. Speciellt SU som vissa terminer inte tagit in några alls av de som sökt på sina betyg från folkhögskolan. Jag förstår att det är en mindre kvot och att det är begränsat med platser men att inte ta in EN ENDA person av över hundra sökande är för mig helt befängt. Jag kommer för egen del även göra högskoleprovet för att höja mina chanser men det hjälper ju mig bara i en kvot och inte i två.

Vänliga hälsningar
Malin

Malin 2012-09-10 12:06

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-09-12

Hej
Antal platser i varje urvalsgrupp fördelas efter antal sökande. Är det då få som söker en utbildning i en grupp så kan det bli så att gruppen  inte tilldelas någon plats.Det enda kan göra för att öka dina chanser är att skriva högskoleprovet.Du kan också kolla med institutionen ifall du kan söka någon kurs som du sedan kan tillgodoräkna dig ifall du kommer in på programmet.Det ökar ju inte dina chanser att komma in men du kan ju påbörja studierna.
Hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: folkhögskola, betyg och bedömning