Internationell ekonomi - företagsekonomi

Jag är intresserad av att plugga internationell ekonomi nu till hösten och har sökt till Internationella Handelshögskolan. Vet inte så mycket om skolan så undrar om någon skulle kunna berätta hur den är? Vad är bra respektive dåligt? Någon som pluggar/pluggat där?
Snart student 2007-06-21 00:27

Kommentarer:

Nicklas 2007-06-21
Hej,

Trevligt att du är intresserad av att plugga vid Internationella Handelshögskolan (Jönköping International Business School) och då business administration.

Jag har läst klart mitt första år här då jag pluggar till något så ovanligt som till IT-ekonom vilket betyder att jag läser både företagsekonomi och Informatik. Får en bachelor of business informatics med biämnet business administration.

Nåväl, nu lite fakta om själva skolan.

Skolan är ett aktiebolag då IHH tillhör Högskolan i Jönköping AB. Vi har heller ingen rektor utan istället en VD med en styrelse. Vd´n Niclas Adler kommer närmast från Handelshögskolan i Stockholm då han var docent där. I styrelsen så ingår både VD, akademiska personer men även personer från näringslivet som representerar olika företag.

Jag skulle vilja beskriva skolan som en exklusiv, fräsch och modern högskola som är grymt internationell. Pratar engelska för det mesta då hela undervisningen går på engelska tillsammans med utländska studenter från bl.a libanon, ryssland, usa, danmark, turkiet you name it ,-) Nästan var tredje student är utländsk. Har inte skrivit en enda rapport på svenska! Du är garanterad minst en termin utomlands och många pluggar ett helt år utomlands då man kan välja bland 250 universitet. Vid förra statistikundersökningen så visade sig att 96%pluggade  utomlands minst en termin.