Internationell ekonomi - företagsekonomi

Jag är intresserad av att plugga internationell ekonomi nu till hösten och har sökt till Internationella Handelshögskolan. Vet inte så mycket om skolan så undrar om någon skulle kunna berätta hur den är? Vad är bra respektive dåligt? Någon som pluggar/pluggat där?
Snart student 2007-06-21 00:27

Kommentarer:

Nicklas 2007-06-21
Hej,

Trevligt att du är intresserad av att plugga vid Internationella Handelshögskolan (Jönköping International Business School) och då business administration.

Jag har läst klart mitt första år här då jag pluggar till något så ovanligt som till IT-ekonom vilket betyder att jag läser både företagsekonomi och Informatik. Får en bachelor of business informatics med biämnet business administration.

Nåväl, nu lite fakta om själva skolan.

Skolan är ett aktiebolag då IHH tillhör Högskolan i Jönköping AB. Vi har heller ingen rektor utan istället en VD med en styrelse. Vd´n Niclas Adler kommer närmast från Handelshögskolan i Stockholm då han var docent där. I styrelsen så ingår både VD, akademiska personer men även personer från näringslivet som representerar olika företag.

Jag skulle vilja beskriva skolan som en exklusiv, fräsch och modern högskola som är grymt internationell. Pratar engelska för det mesta då hela undervisningen går på engelska tillsammans med utländska studenter från bl.a libanon, ryssland, usa, danmark, turkiet you name it ,-) Nästan var tredje student är utländsk. Har inte skrivit en enda rapport på svenska! Du är garanterad minst en termin utomlands och många pluggar ett helt år utomlands då man kan välja bland 250 universitet. Vid förra statistikundersökningen så visade sig att 96%pluggade  utomlands minst en termin.

Arbetslivsaknytningen var egentligen en av de större anledningarna till att jag valde att plugga här. Jönköping är bäst på att samverka med näringslivet enligt flertal undersökningar som gjorts och detta mycket tack vare fadderföretagen. HJ (Högskolan i Jönköping) Har kontakt med över 1000 olika företag och samtliga studenter vid international business school får praktik men när beror på vilket program man som student läser på. En del kurser kopplas till själva företaget och dina arbetsuppgifter, har en polare som praktiserar på Volvo Lastvagnar AB.
Många har senare fått jobb på företagen som dem har praktiserat hos.

Vet inte om du ska plugga entreprenörskap här? Skolan har iaf en stark inriktning mot entreprenörskap och Management. Du kan läsa en tiopoängskurs som heter Future enterprise vilket betyder att du startar upp och bedriver ett företag parallellt med studierna och hjälp får du självklart också både från akademiska personer och de som är yrkesverksamma.

Slutligen!

Skolan har tre olika profiler:

1. Internationalisering
2. Arbetslivsanknytning
3. Entreprenörskap

Är du intresserad av en grymt internationell utbildning inom ekonomi så är detta helt klart ett bra val. Nästan samtliga studenter som gick ut förra året har idag jobb, såväl Dataekonomer som Affärsjurister.
Jag råder dig också att vara aktiv under studietiden för det är både intressant, roligt och utvecklande och det ger resultat i framtiden. Jag är studentambassadör, informatör för jusek samt att jag nu ska agera lite handledare i höst på skolan och det är helt klart intressant.

Hoppas det klarnade lite för dig!

Vänligen,

Nicklas B. Jonsson

Skriv kommentar: