Kandidatexamen inom kriminologi

Hej!

Jag skulle vilja ta en kandidatexamen för att sedan jobba som möjligtvis utredare inom polisen.

Det jag undrar är hur jag får denna kandidatexamen?

Vad jag har förstårr så måste jag läsa 180 hp, varav 90 hp är kriminologi om jag vill ha just en kandidatexamen inom ämnet!

Denna termin läser jag två kurser på distans:
Genusvetenskapligt perspektiv på kriminalitet samt sexuellt våld, trafficking och prostitution. Båda kurserna är 7.5 hp vardera.

Det första jag undrar är, de 90 hp som inte behöver vara kriminologi kan allstå vara vad som helst? Så efter denna termin har jag kommit 15 hp på vägen?

Och jag kommer nog vilja plugga distans en tid framöver, och jag undrar HUR jag vet vilka kriminologi kurser jag måste läsa?
Det finns så många kurser som inte är uppdelade:
Kriminologi A (30hp), Kriminologi B (30 hp) samt kriminologi C (30hp).

Vissa är ju bara 15 poäng osv, hur vet jag när jag betar av dessa 90 hp inom kriminologi?

Exempelvis så finns det kriminologi på mittuniversitetet. Ena kursen är 15 hp och heter tillämpad kriminologi 1, och den andra är på 7,5 hp och heter intruduktion till kriminologi.

Om jag läser båda, har jag läst 22,5 hp från de som måste vara inom kriminologi då?

Så himla otroligt tacksam för svar!

Camilla 2012-09-27 21:20

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-09-29

Hej

Jag tror du måste ta kontakt med en studievägledare på  universitetet så att du läser rätt kurser. På Lunds universitet finns ett "färdigt" kandidatprogram i Kriminologi. Du kan ju även kolla vad som ingår i det programmet. Men ta kontakt med studiervägledaren(maila) på den institutionen som ger kurserna.
Hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: kriminologi