mina betyg räcker inte till!!

Hej! Jag tog studenten 2006 och gick ut med 14 p. Jag har en del mvg och vg, men tyvärr också en del g som drar ner på mitt snitt. Jag är nyfiken på att läsa till arbetsterapeut i Lund, men då behöver jag 16,2.. Finns de nån chans för mig att komma in på detta till hösten nästa år ? Är dem 2 p som fattas mycke, hur många g behöver ja läsa upp? MVH Malin
Malin 2007-06-27 00:27

Kommentarer:

Ingmar Andersson Studie & yrkesvägledare 2007-06-28
Prova själv här hur mycket du behöver läsa upp. https://www.studera.nu/vhstemplates/StuderaSlutbetyg.aspx?id=866
För först in dina betygsvärden. Sedan höjer du betyg efter betyg tills du når din önskade poäng.

Jag vet inte var exakt du fick siffran 16,2 ifrån. Men tänk på att det finns både urval 1 och urval 2 - och faktiskt urval 3, som ofta inte är redovisade på någon hemsida. Det är högskolan själv som tar in studenter på slutet, när inte de som är antagna dyker upp vid kursstart.

Du kan ju också komma in via högskoleprovet.
Bernt Ortner, SYV 2007-06-28
Det mesta är sagt, men varför haka upp sig på uppgifter från tidigare antagningar.vi vet som sagt inte urval 3. Det finns exempel från stoickprov, som en kollega har gjort på en högskoleutbildning, att
universitetet har fått gå ned ända till 25.e reserv för att fylla ut en plats i slutändan.

MAN SKALL ALLTID SÖKA och det hoppas jag du har gjort.

MAN SKALL DESSUTOM ALLTID GÖRA HÖGSKOLEPROVET

Det är viktigt med högskoleprovet. Till vissa Arbetsterapiutbildningar kom man in även efter ett mediokert högskoleprov.

Och, måste det nödvändigtvis vara Lund. Vi har Arbetsterapiutbildningar i Luleå, Umeå, Stockholm (KI ), örebro, Linköping, Jönköping, göteborg och så Lund.

jag har bara haft tillgång till 2:a urvalet  från sista intagningen nu i vår och Du hade utan vidare kommit in på Arbetsterapiutbkildningen på flera orter, på ditt betyg. Hade Du då även gjort högskoleprovet hade saken definitivt varit biff.

Linköping:

14.22
Hp:0,1

Lund

15.7
HP: 0,8

Umeå

10,7
HP:0,2

Jönköping

13.53
HP:0,8

Örebro

12.97
HP: 0,4

Göteborg

16.43
HP:1.3

karolinska

16.46
HP:0,6

Luleå Tekniska Högskola hade troligen ingen intagning i vå men har annars utbildningen på distans

Har Du inte sökt inför h östen. släng ändå in en ansökan och hoppas på restplatser.

Skriv kommentar: