Kriminologi

25 jan 2013
Fråga:
Hej. Jag har läst kriminologi A och skulle vilja fortsätta plugga kriminologi men funderar lite på huruvida det är ett smart beslut eller inte. Jag funderar på en kombination av kriminologi och socialpsykologi, eventuellt kriminologi sociologi. Min fundering är huruvida jag kommer att kunna få några vettiga jobb. Jag menar, jag kommer inte att vara kriminolog och jag hittar ingen vettig information på internet om vad jag skulle kunna jobba som. Jag undrar därför om det är någon som har koll på vad jag skulle kunna jobba som och huruvida jag kan konkurrera med andra som eventuellt har en vettigare utbildning.  Jag funderar också på om man efter att ha läst socialpsykologi kan kalla sig för beteendevetare?   Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget och hoppas att det är någon som besitter lite mer kunskap än vad jag gör som har några bra tips.   

Svar:

27 jan 2013
Hej  För att få jobb som kriminolog så krävs nog en doktorsexamen eller att du är polis i botten och därefter läst kriminologi och /eller juridik. Så här står det om arbetsmarknden för de som läst en kandidatexamen i kriminologi Kriminologi är ett ökande intresseområde med nya professioner på framväxt. Exempel på tänkbar sysselsättning efter utbildningen, kan vara att arbeta med utredning, analys och planering inom Polisen, Tullverket, Länsstyrelsen eller Kriminalvården. Man kan arbeta med integrationsfrågor eller brottsförebyggande verksamhet inom skola, kommunal förvaltning, social sektor eller i människorättsorganisationer. Beroende på vad man har med sig för erfarenheter i övrigt, kan man också tänka sig arbeten som behandlare, terapeut, journalist, informatör eller samhällsanalytiker. Vidare utbildning på master- och doktorandnivå efter kandidatexamen, kan leda till arbete som bl.a. lärare och forskare vid universitet/högskola.  Beteendevetare är ingen skyddad titel men man läst en examen med huvudämne inom samhälsvetenskap;som Socilapsykolgi är, kan man kalla sig beteendevetare. Hälsningar Chris