Vilken behörighetsgrupp hamnar jag i?

Jag hoppade av gymnasiet en gång i tiden, och slutförde mina studier på komvux där jag också fick mitt slutbetyg år 2009. Efteråt läste jag Ma B samt Ma C på distans, mest för att jag inte hade något annat vettigt för mig.

Nu har jag sökt en utbildning på högskolan som INTE kräver Ma B och C.

Vilken behörighetsgrupp hamnar jag i? Hur räknas mitt jämförelsetal? Får jag använda meritpoängen från Ma B och C på mitt jämförelsetal mitt slutbetyg? Jag har sammanlagt 2350 poäng på mitt slutbetyg, och snittet ligger på 11,6. Vad blir mitt jämförelsetal då? Har även läst Eng B sen tidigare som ger meritpoäng.

Har pratat med tre olika studievägledare, där alla tre är eniga om att jag tillhör grupp 1. När jag ringde antagningen sa se att jag tillhör grupp 2. Vem har rätt och vem ska jag tro på? 

Supertacksam för ett snabbt svar!

Daniel 2013-04-16 21:06

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2013-04-17

Hej
Det beror på hur många gymnsiepoäng respektive komvuxpoäng ditt slutbetyg innehåller.

För att ingå i betygsgrupp I måste minst 2/3 av den totala kurspoängen i slutbetyget vara kurser från vuxenutbildningen. Annars ingår du i betygsgrupp II.

Du får 0,5 poäng för varje mattekurs ifall utbildningen inte kräver matte B eller C.Om inte utbildningen kräver Engelska B får du även 0,5 poäng för den. Har du 11,6 så lägger du till 1,5 för meritpoäng ifall du inte ha fler meritpoäng för språk eller områdeskurser.
Hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: högskola