Modedesign-utbildningar

02 maj 2013
Fråga:
Hej! Jag har sökt till flera skolor inom modedesign till hösten och undrar nu vilken högskoleförberedande utbildning som ger mest merit, för att få större chans att komma in på till exempel textilhögskolan och beckmans nästa år? Ni får jättegärna rangordna följande utbildningar och berätta om för och nackdelar: Art College - Modedesign, 1 år Tillskärarakademin i Göteborg - Mönsterkonstruktion med sömnad, 1 år Malmö folkhögskola - Modefabriken, 1 år Steneby - Kläder, 1 år Tillskärarakademin i Malmö - Produktutvecklare/Design, 18 veckor (Jag har gått tre-årig textil, mode och design på gymnasiet, jobbat lite med ett klädframställningsprojekt, samt gått två textila kurser på textilhögskolan redan. Anser att jag har goda kunskaper inom sömnad och mönsterkonstruktion. Vill i framtiden jobba som kläddesigner.) Vilken tror ni skulle passa mig bäst? Mycket tacksam för hjälp!

Svar:

04 maj 2013
Hej Det är bra att kontakta varje skola. En skolor är mer inriktde på att söka vidare och jobbar mycket med t ex de krav som ställs på högskolorna och arbetsprover. Hälsningar Chris