Hjälp med studieval

Mina föräldrar blir tokiga på att jag bara ältar men jag mår jättedåligt över det här. Trygghet har alltid varit viktigt för mig men nu när jag gått ut gymnasiet så är allting så otryggt och det känns som att det inte finns någonting att luta sig mot. 

Jag skulle behöva lite hjälp med att veta vad jag ska utbilda mig till. Jag gick omvårdnadsprogrammet och har läst Engelska B, Matematik B, Historia A, Samhällskunskap A, Medicinsk grundkurs och omvårdnadsarbete (som ihop motsvarar naturkunskap B i vissa program). Ska troligtvis läsa Matematik 3B till våren men jag vet inte riktigt. Utöver det vill jag inte behöva läsa till några kurser. Fick 1.25 på högskoleprovet.

Mina intressen är att fotografera, vara ute och gå, gillar naturen, älskar djur (dock allergisk men visar inga symtom mot vår vuxna katt), gillar att skriva och är lite pysslig av mig. Som person är jag lite försiktig och lite ängslig av mig. 

Är undersköterska och har sommarjobbat som det två gånger och trivts okej men eftersom jag har en stoor spyfobi så tror jag inte att jag kan jobba inom vården. 

Några yrken jag funderat på är jurist (mest för att det ger okej lön men jag vet inte  riktigt vad arbetet innebär). Socionom (som jag tror är för tungt psykiskt för mig) och dietist (som jag inte kommer in på och dessutom kanske det är tokigt för att jag har en ätstörning) men näring och så är intressant. Risk-och krishanteringsprogrammet har jag också funderat på lite men utbildningen är alldeles för långt bort.

Jag vill utbilda mig till något där det finns stora möjligheter till jobb, något som ger en lön man kan leva på, något som jag tycker är roligt och som jag kan trivas med, något som är utvecklande och att jag ska kunna känna att det känns okej att gå till jobbet.

Ni får gärna ge alla förslag ni kan på vad som kan passa mig och även berätta det ni vet om olika yrken och arbetserfarenheter. Berätta gärna om det ni jobbar med, hur ni trivs och så vidare.

A 2013-12-08 21:28

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2013-12-10

Hej

Att välja utbildning och yrke är et stort och viktigt val. Det är väldigt svårt att tipsa om utbildningar utifrån det du har skrivit Jag tycker du ska boka tid för ett samtal med en studievägledare inom vuxenutbildningen. Du kan också gå in på www.saco.se och läsa om olika yrken. och hur läget på arbetsmarknaden ser ut.Ofta när man ska välja yrke är att man inte vet vad som finns och vad yrket innebär.Löner kan du hittar på allastudier.se
Hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: annan utbildning inom djursjukvård