Söka medicin med universitetsbetyg

Hej,

Jag hittar mycket tips om att söka till läkarprogrammet utomlands. Dock så förutsätter alla att man använder sig utav sina gymnasiebetyg. Tyvärr var jag inte den duktigaste eleven under gymnasiet, men efteråt flyttade jag två år hemifrån och nu studerar jag psykologiprogrammet i Storbritannien. Här borta har jag lyckats få toppbetyg men drömmen har alltid varit att studera medicin. Finns det någon möjlighet att söka i Sverige med sin bachelorgrad? Jag vill väl tro att om jag klarar psykologiprogrammet så borde jag klara av medicin. Jag såg att Danmark har en speciell kvot där de tar emot elever med andar meriter. Kanske är det hit jag ska söka? Hade jättegärna velat studera i norden, alternativt Tyskland/Holland. Någon som har något tips? Att läsa upp betyg/göra högskoleprovet och hoppas att jag kommer in är inte ett alternativ när det redan går så bra på min psykologiutbildning.

Mvh, Nathanel

Nathanel 2014-04-01 14:04

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2014-04-01

Hej

Utbildningar i Sverige kan du endast söka på dina gymnasiebetyg. Om du söker till andra länder t ex Storbritanien så gör man urvalet på  andra meriter än betyg som t ex tester, referenser och personligt brev. Du kan också söka engelskspråkiga läkarutbildningar i t ex Polen, Rumänien, Estland. Dessa får du själv bekosta men även läkarutbildningar i andra länder tar ut avgifter. Under Studiefakta  hittar du länkar til läkarutbildningar i Europa. För mer inforamtion om läkarutbildning i Tyskland gå in på länken
http://www.hochschulstart.de/?id=17

Hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: läkare, studera utomlands