SSA-lärare

Hej! Jag har funderat lite på att utbilda mig till gymnasielärare i svenska och svenska som andraspråk. När jag kollar på vilka utbildningar som finns så ser jag att SSA ibland bara går att kombinera med svenska men att det på vissa universitet går att kombinera även med andra ämnen. Skiljer sig SSA-utbildningen beroende på vilka ämneskombinationer skolan erbjuder? Tänker att ämnena till viss del borde innehålla lite samma saker, eller att om de inte gör det så borde ju de som enbart läser SSA missa en del viktiga delar. Eller hur ligger det till egentligen?
Sandra 2014-07-11 10:39

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2014-07-14

Hej
Svenska som andraspråk skiljer sig som ämne ganska mycket åt från de kurser man läser om man vill undervisa i Svenska.
Idag är det mer styrt vilka kombinationer man kan läsa så om du läser ett program så måste du välja bland de kombinationer som högskolan har. Du kan även läsa till så att du blir behörig i både svenska och svenska som andraspråk. Ta kontakt med en studievägledare på lärarutbildningen på den högskolan du vill söka till.
Hälsningar Chris

Sandra 2014-07-21
Hej, tack för svaret men jag är inte säker på att du förstod vad jag menade. Att det är en hel del skillnader i utbildningarna till svenska och SSA-lärare förstår jag, men vissa saker som exempelvis grammatik (och säkert fler saker) måste man väl läsa en del om oavsett. Så om man då väljer svenska och SSA, får man vissa saker dubbelt upp då, eller har de poängen som går åt till det ersatts men något annat istället som isåfall innebär att man får mer fördjupning om man läser till lärare i både svenska och SSA än om man läser till lärare i SSA och något annat ämne än svenska?

Skriv kommentar:

Taggar: svenska