Studier till läkare

Jag är en tjej som ska börja andra året på omvårdnadsprogrammet. Mitt mål och största önskan är att i framtiden arbeta som läkare.
Jag hade tänkt att jag efter gymnasiet skulle studera på högskolan till sjuksköterska och arbeta några år och sedan efter det börja studera till läkare. Men nu undra jag om det finns något annat sätt jag kan göra för att bli läkare?
Tack på förhand Linnéa
Linnea 2007-08-10 00:33

Kommentarer:

Louise 2007-08-11
Naturvetenskapligt basår?
Chris 2007-08-13
Hej
Du måste vara behörig för att söka till läkare. Det bästa är att gå ett sk basår där du läser matte, fysik, kemi och biologi. Det tar ett år och man kan läsa det både på komvux och högskolan. Du behöver inte bli sjuksköterska för att kunna söka in på läkarprogrammet. Det ökar inte dina chanser att komma in och förkortar inte dina läkarstudier .Det som är positivt är ju att du kan känna efter om det passar dig men tänk på att tiden för att ta studielån är begränsad och räcker inte till båda utbildningarna.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Chris 2007-08-13
Läkare  
Hej
Du måste vara behörig för att söka till läkare. Det bästa är att gå ett sk basår där du läser matte, fysik, kemi och biologi. Det tar ett år och man kan läsa det både på komvux och högskolan. Du behöver inte bli sjuksköterska för att kunna söka in på läkarprogrammet. Det ökar inte dina chanser att komma in och förkortar inte dina läkarstudier .Det som är positivt är ju att du kan känna efter om det passar dig men tänk på att tiden för att ta studielån är begränsad och räcker inte till båda utbildningarna.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: