Studera vidare?

12 nov 2014
Fråga:
Hej! Jag är 24 år och arbetar just nu som programmerare. Jag gick ut gymnasiet med ett "samlat betygsdokument". Jag klarade alltså inte vissa kurser för att få ett fullständigt betyg. Bland annat var det gympan jag fallerade på. Jag har gått i tankar att utbilda mig vidare till något inom datavetenskap (sk. computer science) och/eller astrofysik. Båda är ämnen som intresserar mig något extremt. Det jag undrar är hur jag gör mig tillgänglig för utbildningarna? Jag gissar på att det involverar en del komvux? Främst för att läsa upp matte-relaterade ämnen. Jag skulle allra helst vilja gå in i båda fälten på något sätt, alternativt prova på båda. Eftersom jag redan jobbar som programmerare vet jag att IT-fältet intresserar mig. Är det ens möjligt att plugga för båda? Kan jag börja med en utbildning "mitt i" (tillex. om jag gör klart datavetenskap och sen tentar av en massa grejer inom astrofysik?) eller behöver jag gå klart båda utbildningarna helt och hållet? Jag har ingen aning, när jag gick ut gymnasiet övervägde jag inte ens det här... Mvh Jari

Svar:

13 nov 2014
Hej Det du måste börja med är att läsa in kurser inom vuxenutbildninge  så att du får den grundläggande och den särskilda behörigheten. Ta kontakt med vuxenutbildninge i din hemkommun. Man kan läsa 45 hp(150%) och på så sätt läsa flera kurser. Men du bör nog tänka igenom hur du ska kombinera ihop dessa ämnen för att senare få en anställning. Du kan boka en tid med en studievägledare på univeristetet där du vill läsa för att se vad som kan vara lämpligt att läsa. Hälsningar Chris