Läkare

Hej! 

Jag har jobbat nu ett tag inom äldreomsorgen och känner att min personlighet passar verkligen inom vården jag känner att jag är så pass ung och klarar av så mycket på så fort tid och jag är inte ens urbildad undersköterska, men enligt mig själv kan man kalla att jag är i princip undersköterska. 

Men nu är det såhär att jag har haft planer på att läsa vidare och jag har jobberfarenheter inom vården. Och jag är sugen på att läsa till läkare utomlands. Varför jag just vill detta är att min killa läser utomlands och därefter blev jag jätte sugen och intresserad av att också läsa men han läser till tandläkare, men det skulle jag inte vija läsa till utan jag vill bli läkare. 

Jag älskar att hjälpa människor och göra så att människor mår bra både fysiskt och psykiskt. Jag har ett väldigt bra bemötande med människor och ett sunt förnuft. Jag vet hur man ska vara mot en människa men jag behöver kunskapen att kunna förstå hur människan är uppbyggd jag vill veta kroppens alla organ hur dom fungerar och vad som händer i kroppen när vi till exempel får sjukdomar. Jag vill kunna veta sånt och sedan undersöka och ge en bedömning om vad det kan vara och hjälpa människor må bra igen. 

Men mitt problem är att mina föräldrar inte riktigt stöttar mig i detta. Dom säger att kommer du verkligen klara av det där, är det inte lite för dyrt, hur ska du komma dit, hur ska vi kunna träffas. Ja och mycket mera. Dom ser inte upp till vad jag vill i mitt liv och i min framtid, utan det känns som att dom bara tänker på sig själva och inte på att deras barn ska lyckas i livet.  Dom tar alltid upp något negativt med det jag vill, är det inte så o inte så, det är alltid något negativt. Aldrig kan dom säga ja men vad bra, gör det absolut så kul att du vill saker.

jag vet inte riktigt hur jag ska göra för när som säger dessa saker till mig så blir jag rädd, för det är en stor sak i livet att flytta till ett annat land. Men jag vet att det är det jag vill. men jag får inget stöd av mina föräldrar och då blir jag väldigt ledsen. 

Hur ska jag göra? min pojkvän bor där jag vill flytta och läsa i också så jag behöver ju inte vara rädd det är bara det att jag behöver stöd ifrån mina föräldrar men det får jag inte. Ska jag ändå gå min väg och försöka på denna utbildning som jag verkligen vill? hur ska jag gå till väga 

Elin 2015-01-14 20:59

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-01-16

Hej
Det är bara du själv som kan avgöra vad du klarar av. Det bästa är att ta reda på så mycket som möjligt innan man ansöker. Dels måste du själv bekosta utbildningen och dels måste du vara beredd at bo i annat land 5-6 år.

Jag bifogar länkat till läkarstudier utomlands bl a till AllaStudier.se
http://allastudier.se/studiefakta/32-l%C3%A4karstudier-utomlands/
hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: läkare