Master eller jobbsökning?

Hej!

Jag har en fråga om karriären. Jag har tagit kandidatexamen Personalvetare från en av Sveriges mindre högskolor (även utsedd som en av de sämsta).

Jag har efter min utbytestermin arbetat utomlands med HR och nu söker arbete i Sverige. 

Jag har fått ett par samtal från rekryterare men ingen intervju än. Jag undrar, eftersom jag gått på en av Sveriges sämre högskolor är jag orolig för att detta påverkar min framtida karriär. Detta var inget jag tänkte på när jag började plugga men har tänkt på mer och mer i efterhand. 

Jag undrar nu om du skulle rekommendera mig att plugga master på ett mer prestigefyllt universitet nu innan jag söker jobb. Då slipper jag oroa mig för detta och känna att jag är trygg med en stark utbildning i bagaget men samtidigt tänker jag att detta kanske inte är värt i långa loppet?

Vad tror du? Kan mina jobbchanser förminskas om man kommer från ett mindre prestigefyllt lärosäte och söker jobb i storstaden? Kommer en master inom HR vara värt i längden eller är det bättre för mig att komma ut i arbetslivet och få erfarenhet. 

Jag är 25 år gammal och lite kluven över detta.

Hoppas på svar!

MVH 

Måns

Måns Jansson 2015-03-14 15:22

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-03-18

Hej
Det är svårt att säga hur det påverkar dina chanser att få jobb.Jag tror arbetesgivare tittar mer på din arbetslivserfaremhet inom området än vilken högskola du har gått. Men visst kan en master förbättrea dina chanser eftersom du kan fördjupa dig inom ett område.
Hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: jobb, master