Jurist

Hej!
Jag har precis tagit studenten från samhällsprogrammet i Uddevalla. Min dröm/mål är att bli jurist. Problemet är att jag inte alls har betyg som är bra nog jag har ett snitt runt 16. Jag har varit i kontakt med folkhögskolan och dom sa att komvux kanske skulle vara ett bättre alternativ för mig eftersom jag inte är en prioriterad elev för dem. Kan komvux hjälpa mig? Jag är villig att lägga ner mycket tid/ork och kraft på mina studier för jag vill verkligen komma vidare! Hur fungerar studier på komvux? Och hur mycket ökar chansen för mig att komma in på juristprogrammet? Finns det några andra alternativ? Jag har gjort högskoleprovet och skall göra det igen men jag vill inte tillförlita mig till det alternativet eftersom mina chanser att prestera ett så pass bra resultat där är små. Jag hoppas du kan hjälpa mig för jag är verkligen förvirrad!
Tack på förhand! /Karolina
Karolina 2007-08-13 00:34

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-08-14
Hej
Tyvärr finns inga genvägar utan enda möjligheten är att läsa upp dina betyg på komvux, läsa på folkhögskola eller/och skriva högskoleprovet. Jag tycker absolut du ska skriva högskoleprovet ännu en gång. De flesta skriver ett bättre resultat andra gången och du har inget att förlora om du skriver sämre än första gången. Det är det bästa resultatet som räknas.
Om du ska gå ett år på en folkhögskola(du kan ju alltid söka) och ska söka på det betyget så söker du in på folkhögskolekvoten. Där måste man ha högsta omdömet som är 4. De tar in några från folkhögskolan varje år men samtidigt är det inte så många som söker i den kvoten.
Om du ska gå på komvux så tillåter inte de att du går på lektioner utan du får göra prövningar, alltså läsa in kurserna på egen hand. Jag antar att det är många VG som du behöver läsa upp till MVG. Prövningar berättigar inte till studielån. I en del kommuner kostar det upp till 500:- per kurs.
Inget är omöjligt och vill man riktigt mycket så.
Hälsningar Chris, www.syogudien.com
Sussi 2007-08-14
Det är många som presterar bättre andra gången man gör högskoleprovet. Har du bara gjort provet en gång så är en andra (o kanske tredje) gång något att testa. Vem vet, kanske du höjer dig?

Komvux har också olika prioriteringar bland de sökande, de tar de med minst utbildning i första hand och övriga (som ingår i olika grupper) prioriteras olika efter det när det är många sökande.

Du kan också göra prövning. Det kostar 500 kronor per kurs (max pris) och innebär att man läser en kurs själv och gör sedan en prövning.
Ali 2007-08-14
Hej

Jag gick två år på natur och sedan hoppade, då hade jag med mig 150 poäng (mate A och bild).
Jobbade två och insåg att de jobb som jag fick kändes meningslös. När jag fyllde 20 år så började jag på komvux och läste två terminen. Efter de två terminerna hade jag 800 poäng, men hade vg i snitt eftersom studierna de också kändes meningslösa i början.
Helt plöslig började jag tänka på medicin och insåg att läkare skulle passa mig, men vid det tidpunkten hade jag alltför många vg.
Jag fick göra tenta efter tenta och efter tre och ett halvt år tog jag studenten, och då var mitt snitt 20,0.
Sökte medicin i Sverige men kom ej in på det, men jag har kommit in i Danmark.
Mitt andra val var juridik och där kom jag in, men tyvärr så kan jag inte ge bort den platsen till dig, men däremot så hoppas jag att min berättelse peppar upp dig och får dig att kämpa.

Ps
Om du ska göra prövningar i dina kurser så kan jag rekommendera dig att kontakta läraren innan och se vad det är för typ. För att det finns vissa lärare där MVG inte finns i deras ordlista och såna typer behöver du inte slös din tid hos.

Mvh

akbarmaffia
Jesper 2007-09-17
Vad ligger intagningssnittet på juristprogrammet? hur mycket krävs i snitt???

Skriv kommentar: