Psykologi, sociologi, lärare

Hej!

Jag vill väldigt gärna bli psykolog men har inte tillräckligt med poäng och ska göra högskoleprovet ett par gånger för att se om jag kan komma in den vägen. Men om jag inte lyckas måste jag såklart ha en plan B och skulle därför vilja ha lite vägledning. Sociologiprogrammet verkar intressant, men vad jobbar man me efter det? Och vad är skillnaden på sociologiprogrammet och socionomprogrammet? En annan utbildning jag funderat på är att bli psykologilärare, mn hur mycket jobbar man egentligen med psyklogi då?

Ida 2015-10-24 20:20

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-10-26

Hej

Socionomprogrammet ger en yrkesexamen och kan ge liknande jobb och inom samma område som en psykolog. Som socionom kan du t ex jobba på en socialförvaltning, som skolkurator, på behandlingshem etc.
Sociologiprogrammet är ett helt annat program som ge ren generell examen med huvudämne sociologi.
Om du ska bli lärare i Psykologi måste du välja ytterligare ett ämne som leder till ämneslärare på gymnasiet. Som lärare sysslar du ju inte med psykologi på samma sätt som en Psykolog utan lär ut ämnen men det är ju et bra alternativ ifall du är intresserad av ämnet.
Hälsningar Chris

Skriv kommentar: