Ek.kand+master eller Industriell ekonomie kand+ master?

Hej! om man vill jobba inom inköp,export,försäljning,logigistik samt att ha chans att landa ett jobb utomlands (främst asien)  vad råder ni mig att läsa då?

Jag har tittat på både internationellt vinklade ekonomie program samt industriell ekonomi. Vissa på mindre seriösa forum menar på att en ek.kand + master inte är mycket att hurra för idag på arbetsmarknaden och att arbetsgivare hellre anställer industriell ekonomi studenter för de jobb jag nämde ovan. hur tänker ni? 

Någon som läst på Jönköping university och kan ge lite inflik angående ekonom/industriell ekonomi kandidaten de har där? är jag dum om jag väljer jkpg före tex uppsala? tänker att den internationella prägeln dvs att man blir grym i affärsengelska måste väga en del? 

Tacksam för svar// Förvirrad men motiverad blivande student

Simon 2015-11-03 10:42

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-11-03

Hej
Enligt SACO så bedömer de att arbetsmarknaden för Civilekonomer/Ekonomer kommer vara i balans både idag och om 5 år. Det innebär att det utbildas ungefär lika många som det finns antal jobb. Sedan beror det självklart på inom vilken inriktning och var i landet man söker jobb.
Hur arbetsmarknaden ser ut utomlands för ekonomer beror på land men själv utbildningen är ju gångbar även i andra länder. Du kan ju göra en del av utbildningne utomlands ifall skolan har utbyte med land i Asien. De tär alltid svårt att svara på vilken utbildning en arbetsgivare prioriterar eftersom det är olika beroende på vilken typ av företag etc
Hälsningar Chris

Skriv kommentar: