Studera vidare

Jag håller på att utbildar mig till undersköterska med inriktning social omsorg, kan jag sedan vidare utbilda mig till socionom eller likvärdig utbildning? jag läser nu på KUI och har inte höga betyg men alla kurser är godkända.

Denise 2015-11-10 13:52

Kommentarer:

Samuel 2015-11-11

Hej Denise!

Som jag har förstått det finns det inget sätt att kringå en renodlad socionom examen som du får genom att studera på diverse universitet och högskolor. I programmet som är på 210 hp  finns det ingående kurser i socialt arbete som  även gör det omöjligt att läsa programmet genom fristående kurser. Dock så kan du breda din kompetens genom att läsa sociologi kurser och på så sätt bli mer attraktiv för en potentiell arbetsgivare. 

Önskar dig lycka till med dina studier

MVH / Samuel

Samuel 2015-11-11

Hej Denise!

Som jag har förstått det finns det inget sätt att kringå en renodlad socionom examen som du får genom att studera på diverse universitet och högskolor. I programmet som är på 210 hp  finns det ingående kurser i socialt arbete som  även gör det omöjligt att läsa programmet genom fristående kurser. Dock så kan du breda din kompetens genom att läsa sociologi kurser och på så sätt bli mer attraktiv för en potentiell arbetsgivare. 

Önskar dig lycka till med dina studier

MVH / Samuel

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-11-12

Hej
Det finna ingen vidareutbildning till Socionom från undersköterska. Vill du söka till högskolan måste du ha ett slutbetyg från gymnasiet + de kurser som krävs för särskild behörighet el söka på reell kompetens. Då ska du ha arbetet på minst halvtid i 3 år och ha kurser i svenska, engelska, samhällskunskap och Matematik + den särskilda behörigheten + skriva högskoleprovet.Om du har ett slutbetyg och poängen inte räcker för att koma in kan du pröva att skriva högskoleprovet.
Hälsningar Chris

Skriv kommentar: