Socionom

Hej,

Jag studerar första terminen på socionomprogrammet i Umeå men har lite  funderingar. Mina framtidsplaner som jag har just nu är att jobba med mänskliga rättigheter, internationellt. Det är viktigt för mig att jobba med något jag brinner för samt att kunna göra karriär och tjäna pengar. Som socialarbetare är det svårt att få en hög inkomst men jag vet att det finns möjlighet till det, genom att t.ex. göra karriär inom FN eller EU. Jag kommer också få en samhällsvetenskaps-examen så där öppnas också flera dörrar. 

Har ni några tips på hur jag ska gå tillväga för att få en sådan stabil bas som möjligt att stå på när jag sedan går ut i arbetslivet? Borde jag ta några extra kurser inom t.ex. språk för att göra mig eftertraktad utanför Sverige? 
Vi kommer göra utomlandspraktiker också så då får jag erfarenhet och merit på CV:t, samt engagerar jag mig i studentkår och ideelt arbete. Det känns som att det är rätt program jag hamnat på men jag vet inte vad steget mot en internationell karriär är? 

Tack på förhand!

Vänligen,

Tove

Tove 2015-11-20 12:52

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-11-24

Hej
Jag tycker du ska boka en tid med en studievägledare på högskolan. Det bästa är att boka med den centrala studievägledningen så kan de hjälpa dig att hitta lämpliga kurser
Hälsningar Chris

Skriv kommentar: