Studier vid Komvux svenska

Hej!

Mitt namn är David Najafi och skulle vilja ställa några frågor som gäller egentligen min dotter yasmin och min fru Maryam.

1-  Vi har bott i Karlstad förrut och Yasmin har gått på förskola och dagis i karlstad innan vi flyttade till Iran. Nu har hon fyllt 17 och har gått färdigt gymnasiet i naturvetenskap linje  i Iran med betyg i svensk skala 4,8.

Vi funderar flytta tillbaka till Sverige till Augusti 2016. Hon vill fortsätta sina universitet,s utbildning i Sverige. Vi vill gärna veta vad händer med henne. Var ska hon börja i starten. Vad händer med hennes gymnasiela utbildning som hon har läst i Iran. Hon förstår svenska men måste säkert gå några kurs för att komma i gång.

2- Vad gäller min fru Maryam hon är överläkare (barn läkare) utbildad i Iran . Hon har gått några SFI kurs i Karlstad när vi bodde i Sverige ett par år sedan och läser kontinuerligt svenska även i Iran (själv jobbar jag extra som lärare i svenska språk i Iran) så hon kan mycket väl svenska. För 16 månader sedan skickade hon sina intyg betyg  till socialstyrelsen för att ansöka för läkarlegitimation i Sverige men det är lång väntetid men de lovade att vi får svar snart. Jag förstår att han måste läsa medicinsk språk vid sidan av vanlig SFI men vi vill gärna veta hur processen går till.

Själv är jag civil ingenjör utbildad i Sverige.

Vi vill gärna behöva lite information för att planera resan. t.ex kan de Yasmin och Maryam ansöka om studielön för första perioden när de läser på komvux. mm.

MVH  

David. Maryam, yasmin Najafi

Ps. alla är svenska medbörjare. 

David Najafi 2015-11-28 19:57

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-11-30

Hej
Ska din dotter fortsätta läsa på univeristetet så måste hon läsa in Svenska 1-3 + de kurser som hon ev saknar för den utbildning hon vill söka till- Detta gör hon inom vuxenutbildningen.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med processen för svenska läkarlegitimation utan det är bättre du ta kontakt med Socialstyrelsen direkt.
Hälsningar Chris

Skriv kommentar: