Psykologprogrammet

Hej! 
Jag går ut gymnasiet sommaren 2016 och har börjat titta på universitet. Jag skulle vilja läsa Psykologprogrammet, har läst en del om det på en rad olika skolor och ser att kurserna man läser verkar vara olika. Stämmer det? har olika skolor olika inriktingar på psykologiprogrammet och i så fall vilken är skillnaden mellan de olika utbildingarna? 

Jag undrar också hur det fungerar med intagningen. Psykologprogrammet kräver ju extremt höga betyg och jag har ganska höga (A och B i det mesta, tror jag kommer hamna på runt 20 i slutpoäng med meritpoäng) men kommer ändå inte upp i de poäng som verkar krävas. Är det sannolikt att jag kan komma in ändå, eller måste jag läsa upp alla betyg till A plus alla meritpoäng på komvux för att komma in? 

// Emmelie 

Emmelie 2015-12-14 16:41

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-12-17

Hej
Det finns någon idrottsinriktning på Psykologprogrammet annars är det inga inriktningar på Psykologprogrammet. Det räcker nog inte med runt 20 för att komma in. För att öka dina chanser måste du höja betygen, läsa till fler meritpoängskurser ifall du inte har max som är 2,5 och/el skriva högskoleprovet
Hälsningar Chris

Skriv kommentar: