Studera som hemlös?

Hej SYV!

Jag kommer (med stor sannolikhet) bli hemlös samtidigt som jag också blivit antagen till universitetet till våren. Hyresärendet avgjordes i hyresnämnden men har överklagats till hovrätten. Bakgrunden är misshandel av en granne i tvättstugan. Hyresätten bedömndes förverkad.

På studieorten (som också är min hemvist sen 12 år) råder hyresmonopol så det enda almännyttiga företaget har portat mig från allt boende, inklusive studenlägenheter, i deras bestånd. Privata hyresvärdar finns men är ytterst få och med osäkra avtalsförhållanden. Men jag kan ju då inte få några som helst hyresreferenser (oavsett vilken ort jag än skulle studera) i alla fall. Studieorten har ingen "tak över huvudgaranti", ingen bostadsförmedling eller natthärbärge.

Jag har nyligen fått mina diagnoser, Atypisl Autism, ADHD och Personlighetsstörning UNS. Jag är också utan vänner, bekanta och familj. Jag har ansökt om LSS men jag vet inte alls hur det kommer sluta.

Jag har tidigare läst över 200hp på samma studieort men då utbildningen hamnade i onåd hos dåvarande HSV för bristfällig kvallité omöjliggjorde det för mig att då ta en examen. I poängen finns natruligtvis också senare enstaka kurser inräknade, då jag länge bodde i studenlägenhet som krävnde man var student för att bo där.

Att jag kan studera idag berror på att CSN 2013 avskrev alla mina tidigare studielån (360 000) med hävisning till omständigheterna ovan (och delvis mina nya diagnoser).  

Vad kan jag göra?

Med vänlig hälsning,

Daniel Lilja

Daniel Lilja 2015-12-20 13:58

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-12-22

Hej
Det låter som du befinner dig i en besvärlig situation. Jag tycker du ska ta kontakt med Socialförvaltningen för ev hjälp med boende
Hälsningar Chris

Skriv kommentar: