Samhällare - läkare?

Hej! Jag vill plugga till läkare. På gymnasiet gick jag Samhällsprogrammet med språkinriktningen, och gick ut med ett snitt på 19,9.
Jag gjorde högskoleprovet för första gången i våras, och fick 1,2 på det.
Jag har viss erfarenhet i form av arbete på sjukhem.
Min fråga är: vilka vägar finns det att ta mig in på läkarprogrammet? Är nv basår oundvikligt, eller kan jag ta mig in på andra sätt?
Det ideala för mig vore att börja plugga våren/hösten 2009. Kan situationen se annorlunda ut då?
Oerhört tacksam för svar!
Med vänlig hälsning, Sophie
Sophie 2007-08-21 00:37

Kommentarer:

Sussi 2007-08-21
Du behöver läsa in behörigheten, den speciella behörigheten som är matte d, biologi, kemi och fysik (tror jag). Det finns inga andra alternativ. Även om du söker in på högskoleprovsresultat måste du uppfylla behörigheten.
Susanne 2007-08-22
Precis som Sussi trodde så måste du läsa in Fy A, Bi A, Ke A, Fy B, Bi B, Ke B och Ma upp till D-nivå. Du måste också få betyget MVG i alla kurser för att kunna få 20.0 i snittbetyg. Får du inte MVG i dessa så kan du ändå komma in om du får 2.0 på Högskoleprovet och har behörigheten (alltså, ha läst ovanstående kurser). Är kursen som du har VG i nu ett krav för att komma in så måste du tenta upp den också. Hoppas du har fått svar på din fråga.
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-08-22
Hej¨
Du måste nog läsa upp så att kommer upp till 20,0. Antagningspoängen lär inte sjunka framöver. Om du läser in behörigheten på högskolan så riskerar du inte att ditt snitt sänks. Om du läser kurser på komvux så räknas betygen med och då riskerar du att du sänker dig.
Om du söker efter 2010 så hamnar du i ett sämre konkurrensläge om du har kompletterat dina betyg. Så det verkar klokt att du riktar in dig på 2009.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: