civilekonom vs ekonom

Hejsan! Jag går sam sam i tvåan och börjar känna mig lite smått panikslagen då studier på universitet känns som en helt ny värld jag knappt blivit informerad om...

Hur som helst har jag den senaste tiden gått i tankar om att någon sorts ekonomi-inriktad utbildning känns som ett säkert kort, men har några frågor:

1. Vad är skillnaden mellan en kandidat/magister examen??? Förstår verkligen inte. 

2. Finns det något specifikt yrke man kan utbilda sig till som behandlar samhällsorienterde ämnen (jag brinner för samhällsfrågor, närmare sagt jämställdhetsfrågor) Eller är utbildningar som ekonomprogrammet så pass breda att man i ett senare skede kan söka jobb hos företag/organisationer som behöver den ekonomiska kompetensen?

3. Ärligt talat skulle jag inte påstå att matematik någonsin varit min starka sida. Jag har bra betyg i princip alla ämnen utom just matte, där är jag knappt medelmåttig. Jag tycker samtidigt att kurser som företagsekonomi är mycket intresanta och givande, då det mer handlar om analys och man har "mallar" att räkna utifrån. Frågan jag försöker komma fram till är väl om man måste vara superbra på det vi lärt oss i gymnasimatten för att klara av ekonom/civilekonomprogrammet? 

Sist men inte minst, vad har civilekonom och ekonomprogrammen för "grundläggande behörighet"? dvs vilka kurser måste man ha läst för att ens ha en chans att komma in på dessa utbildningar?

Stort tack på förhand om du ens klara av att förstå och besvara min virriga text! :)

/Förvirrad sjuttonåring 

Sarah 2015-12-29 01:44

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2016-01-03

Hej
1.En kandidatexamen är 3 år och magisterexamen 4 år
2.Ekonomer har en bred arbetsmarknad och man kan söka jobb inom många olika områden.Du kan välja till kurser utifrån var du vill jobba efter utbildningen
3. Det räcker att du har godkänt i Matematik C/3b. Man behöver inte vara jätteduktig i matte. Matten kräver man för att du ska klara av utbildningen
4. Du måste ha ett slutbetyg/gymnasieexamen och den särskilda behörigheten är Samhällskunskap A/1b och Matematik C/3b/c
Hälsningar Chris

Skriv kommentar: