Matematik C nödvänigt?

Jag läser tredje året på min samekonomi engelska gymnasiumutbildning. Står nu inför ett val, skall jag läsa MaC eller ej? Hur viktigt är det för vidare utbildning inom ekonomi/juridik?

Tacksam för svar!
Fredrik 2007-08-30 00:39

Kommentarer:

Bernt Ortner, SYV 2007-08-30
Det är nödvändigt om du skall läsa ekonomi.Det
krävs som särskild behörighet.

När det gäller juridik krävs det inte för behörighet, men eftersom även en juristutbildning innehåller en del ekonomi och eftersom juristjobbet kan innebära
att du får syssla mycket med ekonomi, så tror jag
man kan rekommendera Ma C för kommande juridikstudier.

Nu vet jag inte huruvida du har svårt eller lätt för MA.

Du har naturligtvis även nytta av Ma c för t. ex. samhällsvetenskapliga studier, vilka också kan innehålla ekonomi och statistik och även en hel del beteendevetenskapliga utildningar.

har du lätt eller åtminstone relativt lätt för Ma, så är det väl att rekommendera att du även läser C kursen i Ma. har du lätt för ma kan man även rekommendera att du läser D-kursen.
Sussi 2007-08-31
Utan Matematik C finns det inte mycket att välja på inom ekonomi, kanske en liten, liten kurs någonstans. Man kommer in på juridik utan matte c, men att ha lite mer med sig inom ämnet är inte fel. Kan du välja matte c och klarar av det har du mycket att vinna.
Nicklas 2007-09-07
Läser själv till ekonom på högkolan och vill du plugga ekonomi på akademisk nivå så ser jag själv matematik c som nödvändigt om du ska klara dig igenom kurserna i ekonomi och främst då nationalekonomi. När du jobbar med kalkylering, bugetering, ekonomiska styrsystem och liknande så är det mycket från matematik c vi använder däribland derivata som är viktigt. Exempelvis när du kollar på intern statistik i företaget så kanske du vill beräkna den procentuella ökningen under en period exempelvis under 5 månader så då kommer du också ha använding av matte c.

Skriv kommentar: