kommer inte in på psykologprogrammet..

Jag vill bli psykolog, men har inte de poäng som behövs för att komma in på psykologlinjen.
Jag undrar om det finns ngn annan väg att gå för att komma in på psykologprogrammet (genom exempelvis att läsa strökurser i psykologi?). Eller är det möjligt att ta en psykologexamen genom att läsa alla nödvändiga kurser som ingår separat (och få praktik) och sedan ta ut examen?
Det känns tokigt om det inte finns ngn annan väg att gå bara för att man inte har fullt betyg från gymnasiet.
tack snälla för ett svar så jag vet om jag har en chans!

Med vänlig hälsning
Jenna
Jenna 2007-09-06 00:40

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-09-06
Hej
Om man vill bli psykolog så finns bara en väg och det är att gå programmet. Man kan inte läsa kurser på egen hand. Ett annat sätt är att läsa en engelskspråkig psykologutbildning i annat land t ex i Polen. Jag bifogar en länk med mer information. Det som är viktigt att tänka på är att psykolog i Sverige är ett reglerat yrke och det krävs legitimation för att utöva yrke. Om man läst i  annat land så får man ansöka hos socialstyrelsen om legitimation. Till skillnad från svensk utbildning är utbildning i Polen belagd med kursavgift.
http://www.jedlinski.com/
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Sussi 2007-09-06
Har du testat högskoleprovet? Finns en del som prickar in 1,8 - 2,0 på det medan deras betyg inte är tillräckligt bra för att lyckas komma in på psykologprogrammet...
Laura 2007-09-10
Hur mycket saknar du i betygssnitt? Hade 18,33 när jag gick ut år 2005 men läste upp typ 6 ämnen på Komvux och landade på 19,48 och läser nu första terminen på psykologlinjen på Umeå universitet. Umeå har ju lite lägre snitt än de andra universiteten, efter sist kallade reserv så har snittet legat mellan 18.8 - 19.1.

Sen har ju Umeå också en psykologutbildning med inriktning mot idrottspsykologi. Du får en psykologexamen men du har en lite annan inriktning, alltså du läser lite andra kurser som är mer inriktade mot idrott. Vi samläser nästan hela utbildningen tillsammans med idrottsinriktningen. Där har snittet legat ännu lägre tror jag. Besök gärna www.psy.umu.se och klicka dig fram till de olika programmen, där finns info m.m. För antagningsstatistik se:  http://www.umu.se/umu/utbildning/statistik.html
Bernt Ortner, SYV 2007-09-13
Det finns inte mycket att tillägga till de uttömande
och precisa svar som getts ovan men:

HAR DU SÖKT PSYKOLOGPROGRAMMET ??

Även om du i dagsläghet inte tror att dina betyg räcker så SÖK. Först därefter vet du hur dina chanser är. Som påpekats ovan. SÖK ALLA ORTER MED PSYKOLOGPROGRAM, sök både höst och vår ( för de som ev. har vårintagning ).

HAR DU GJORT HÖGSKOLEPROVET ( inte bara en gång utan flera gånger ). Har du inte gjort det så
GÖR DET ! Du kan inte förlora på det utom den ganska ringa anmälningsavgiften.
Johan 2014-02-27
Hur mycket saknar du i betygssnitt? Hade 18,33 när jag gick ut år 2005 men läste upp typ 6 ämnen på Komvux och landade på 19,48 och läser nu första terminen på psykologlinjen på Umeå universitet. Umeå har ju lite lägre snitt än de andra universiteten, efter sist kallade reserv så har snittet legat mellan 18.8 - 19.1. Sen har ju Umeå också en psykologutbildning med inriktning mot idrottspsykologi. Du får en psykologexamen men du har en lite annan inriktning, alltså du läser lite andra kurser som är mer inriktade mot idrott. Vi samläser nästan hela utbildningen tillsammans med idrottsinriktningen. Där har snittet legat ännu lägre tror jag. Besök gärna www.psy.umu.se och klicka dig fram till de olika programmen, där finns info m.m. För antagningsstatistik se:  http://www.umu.se/umu/utbildning/statistik.html

Wow. Kollade statistiken idag och nu ligger intagningen på ca. 22.30 för kompleteringskvoten...

Gick också ut 2005 och jag hade redan då 17.10 + 2.50 i meritpoäng, alltså 19.60. Hade jag sökt 2007 hade jag kommit in. Nu, är det försent 

Skriv kommentar: