Reel kompetens

Jag vill söka in till sjuksköterskelinjen nu till våren. Jag undrar ifall det finns nån högskola där man kan tillgodoräkna reel kompetens som man har även fast man också har alla betyg som krävs för att söka in till utbildningen? Jag pratade med en syokonsulent och hon sade att man antingen får söka på reel kompetens eller på betyg och inte på en blandinga av båda men är det verkligen så?
Kalifa Jawara 2007-09-09 00:41

Kommentarer:

Sussi 2007-09-09
Jag tror det är antingen eller i det fallet. Vore konstigt om man kunde söa in på betyg och reell kompetens. Det är din behörighet som värderas, inga poäng kommer till som kan göra din chans att komma in bättre.

Reell kompetens innebär ju att man uppvisar dokument som visar att man på annat sätt än genom gängse gymnasieutbildning tillägnat dig kunskaper motsvarande särskilda behörighetskrav för utbildningen som man söker. Det är en självvärdering av ens förkunskaper.

Söker du på betyg som visar att du är behörig till sjuksköterskeutbildningen, så behövs ju ingen självvärdering. Är du redan behörig (som dina betyg kanske styrker) skall man inte ansöka om reell bedömning, det är reglerna som jag vet om.
Ingmar A 2007-09-09
Reell kompetens handlar om BEHÖRIGHET, och behörig behöver man bara vara en gång. När det kommer till URVAL bör alla, men speciellt de med reell kompetens, göra högskoleprovet för att ha bättre chans.
https://www.studera.nu/sokutbildning/kommerjagin/behorighet/behorigpaandrasatt.563.html

Skriv kommentar: