Biomedicinsk analytiker

Hej!
Är intresserad av att veta mer om själva skolgången till detta yrke! Kravet är matte c och kemi b, hur pass mycket och stora kunskaper inom matte och kemi kräver de på själva utbildningen sen?
Är inte särskilt bra på matte och inom kemi är där ju även en del beräkningar, men klarar man av det med ett godkänt i matte c, kemi a och vg i kemi b? Utgår lärandet ifrån att man ska ha alla de kunskaper från de kurserna färska i minnet?
Är orolig för att jag inte ska klara av utbildningen utifrån vad de kräven för behörighet.. Snälla hjälp mig!
My Hansson 2007-09-10 00:41

Kommentarer:

Sussi 2007-09-10
De krav på speciella kurser som ställs ska vara de förkunskaper man ska ha för att kunna ta del av undervisningen på programmet. Har du det som krävs så bör du klara av utbildningen, men att glömma det som man gjorde och gick igenom i matte c är inget att rekommendera. Det finns förberedande kurser inom matematik som nog skulle vara en bra uppfräschning av förkunskaperna.
My Hansson 2007-09-10
Jag håller på att läsa upp matte c just nu till godkänt. Menar absolut inte att jag skulle ha glömt bort allt bara för att.. Men det är ju faktiskt så att de har höjt behörighetskraven för att inte alla ska ha behörighet till alla utbildningar. Därför frågar jag om det verkligen är så att man behöver ha bra kunskaper i både matte c och kemi b. Alltså klarar man sig med ett G i betyg?
Kan du ge exempel på vad det är  man räknar för något på utbildningen, kollade på ett schema och såg att det stod räkneövning på många ställen vad innebär det?
Sussi 2007-09-10
Jag läser inte själv till biomedicinsk analytiker, men har diskuterat och jämfört studier med personer som läst liknande. Med godkänt i kurserna så ska man kunna klara sig, om man tar tid till att studera och öva på att räkna. Annars tror jag att det skulle ha stått i informationen om annat än minst G krävs.
My Hansson 2007-09-10
Okej, vet du något ställe där man kan fråga någon som pluggar biomedicinsk analytiker, har försökt hitta men det är jättesvårt!
Sussi 2007-09-11
På en del lärosäten kan man skugga en student under en dag... då kan man nog träffa nån som pluggar till biomedicinsk analytiker, följa med denne under en dag... eller vid öppet hus på högskola/universitet, verkar vara mest av det på våren innan antagningarna till hösten... en del högskolor och universitet har på sin hemsida ""fråga en student"" eller liknande fuktion/forum...

Skriv kommentar: