Högskola

Har funderat på ett college år på högskola då jag tror inte att jag har betyg i samhällskunskap även om jag tidigare läst på 2 olika folkhögskolor... vill söka till Socionom utbildning , har arbetat som arbetsmarknadssek i 1år och 8 månader.Kan man då söka på det ? om jag nu klarar högskoleprovet så kan jag ju söka på att jag jobbat tidigare och haft barn men då saknas ju ändå betygen SV och samhäll. vad skall jag då göra ? har försökt att hitta mer om dom förberedande kurserna basår /collegeår men blir lite vilsen...
Dagge 2007-09-12 00:42

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-09-13
Hej
Du måste ha den grundläggande + den särskilda behörigheten. För  att uppfylla den grundläggande behörigheten måste du ha ett slutbetyg från gymnasiet/komvux eller ett intyg från folkhögskolan som styrker att du är behörig och har läst alla kärnämnen. Du ska också ha läst de behörighetsgivande kurser som Samhällskunskap A och Matte B. Du kan inte sökain på de år du har arbetat. Dels har du arbetat för kort tid och dels så tar man snart bort möjligheten att söka på antal år i arbetslivet.
Ta kontakt med den folkhögskola du gick på och undersök möjligheten att komplettera så att du uppnår behörigheten.Kan de inte hjälpa dig så ska du ta kontakt med komvux.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: