Läkarutbildning

Hej!
Jag har en liten fråga angående antagningsstatistik och byte mellan univ.
Jag har kommit in på läkarutbildningen i Danmark, start feb. I höst kommer jag läsa upp ett betyg så att jag får 20.0. Är det någon som vet hur det går till att byta mellan Danmark och Sverige, och hur pass lätt detta kan ske?
Min andra fråga angående antagningstatistik är om det finns någon som vet hur mycket det krävs på HP när man har 20,0? Hur var det i höst på de olika univ? Jag har försökt kolla på VHS hemsida, men det står inte tydligt. Är det 2,0 och 20,0 som gäller?

Tacksam för svar.
Mvh
Madeleine Andersson
Madeleine 2007-09-21 00:43

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-09-21
Hej
Det kan finnas chans att byta över till Sverige. I
t ex Lund så söker man till särskilda terminer. En förutsättning är ledig plats. Man prioriterar först de som har haft studieupphåll när det blir lediga plaster och därefter de som studerar i andra nordiska länder.
För att komma in på läkar linjen så är det antingen 20,0 i meritvärde eller 2,0 på högskoleprovet. De flesta lärosätena använder from i år även högskoleprovsresultatet som skiljekriterium vid lika betyg. Förra året när Umeå använde sig av det hade den sist antagne 20,0 i betyg och 1,7 på högskoleprovet. Umeå använder sig även av alternativt intag, bl a intervju.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Kalle 2007-09-22
Hej Chris!

Det är med att man i Lund får byta till särskilda terminer har jag hört innan också. Nämligen till termin 3, 6 och 9. Men efter att ha läst lite på LU:s hemsida verkar det som om man ansöka om byte till varje termin, så här står det:

""""""Reglerna för studieortsbyte och antagning till senare del av program till Lund/Malmö finns på sidan 19 i vår studiehandbok.""

""Ansökan består av ett kort brev i vilket du motiverar varför du vill byta studieort till Lund/Malmö. Till detta brev ska du bifoga intyg på att alla tentamina vid den tidigare kursorten är godkända samt en översikt av uppläggningen på utbildningen""""""

Länk:http://www.med.lu.se/lakarutbildning/om_laekarutbildningen/antagning/byte_av_studieort

Har jag förstått det rätt, eller gäller det bara termin 3, 6 och 9?

Tacksam för svar
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-09-24
Hej
Enligt studievägledaren så försämras till byte chanserna ju längre in i utbildning man kommer. Enligt LU kan man byta från termin 2 och framåt. Men på deras hemsida så finns det enbart blanketter för byte till termin 3,6 och 9.
http://www.med.lu.se/lakarutbildning/om_laekarutbildningen/blanketter
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Madeleine 2007-09-25
Finns det alltså en kvot där man blir lottad med BG (20,0,) en med HP (2,0) och en med båda?
Som jag förstod det finns det numera bara en (BG o HP)?
Mvh
Madeleine

Skriv kommentar: