Folkhögskola eller universitet?

01 aug 2018
Fråga:
Hej!  Jag sitter just nu och funderar på att utbilda mig till naturguide/friluftsguide. Det finns många utbildningar att välja på, mest lockande är folkhögskolor då de verkar vara inriktade mer på det praktiska snarare än Umeås naturguide linje som verkar fokusera mycket på böckerna med enstaka turer.  Min fråga är om det finns respekterade folkhögskolsutbildningar (typ Åre vildmarksutbildning, Tornedalens folkhögskola eller Malungsfolkhögskola) som landar en riktiga jobb, utbildningar som arbetsgivare respekterar? eller om man behöver trada med Umeås mer teoretiska linje?    Tack på förhand! Robin

Svar:

01 aug 2018
Hej Robin, Naturguide/friluftsguide är ett yrke som det rent allmänt inte är så lätt att få anställning inom de närmsta åren enligt prognoserna. Det finns få heltidsanställda guider och många är egen företagare. Möjlighetrna till jobb kan bero ganska mycket på vad du har för kontakter och resurser mer än vilken utbildning du har gått. Jag rekommenderar att du tar kontakt med någon i branschen om du vill veta mer. Lycka till!