vad är de 3 bästa utbildningarna för Entreprenörskap i världen?

21 nov 2018
Fråga:
Hej! Jag heter Carin, är 20 år och efter forskning i form av personlighetstester, IUP samtal med mig själv (det låter ju inte alls ensamt ;P) och "vilket yrke passar dig?" har jag kommit fram till att jag vill bli entreprenör! Frågan är - vilka är de bästa utbildningarna för den som vill bli entreprenör? Och vilka skolor i världen, eller Europa (för jag är ändå på en budget) är bäst på att "framkalla" entreprenörer? Jag har skaffat mig en motsvarande bachelor degree i Marknadsföring på nätet. (Men inser att det fortfarande finns så sjukt mycket att lära sig!) Samt studerar fösäljning och psykologi på fritiden genom att låna böcker och lyssna på podcasts och kolla på videos. Har också börjat samla information för att lära mig att starta eget företag. Passionen finns alltså. Samt grundläggande kunskaper. Men jag vill också ha praktisk träning! Vet ni vilka skolor som erbjuder praktik träning?  Vidare är jag just nu I Australien på Work and Holiday visa och är extremt flexibel med var i världen jag ska plugga. Flytta hemifrån och kirra jobb och allt har aldrig varit något problem för mig som flyttade utomlands som 18. Jag älskar utmaningar - och vill därför inte att programmet ska vara för enkelt för mig som redan har läst marknadsföring på nätet? Funderar också att ge mig in på dropshipping. Sammanfattningsvis är min fråga: Vad för utbildning passar bäst? Varpå jag undrar: Vilka universitet/utbildnignar i världen har visat sig ha bäst resultat i from av studenter som lyckats skapa företag? **Gärna Europa eftersom att utbildningen är billigare/gratis eller ännu bättre om ni vet något ställe som erbjuder fullt stipendium för entreprenörskap. Och så älskar jag verkligen Brisbane i Australien som jag bor i nu. har massor av superfina kontakter och vänner här. Skulle supergärna vilja studera här men universiteten är alldeles för dyra och vill inte ta några stora lån. Jag har letat efter stipendium som täcker studiekostnaden men inte hittat några. Råkar ni veta några som jag kan ansöka till för australien med inriktning entreprenörskap/marknadsföring/Business?   Anledning till att jag vänder mig till er är för att ni är experterna. Jag googlar definitivt själv också och försöker hitta bästa utbildningarna o.s.v. men vet att jag inte har samma resurser eller kunskaper som ni när det kommer till de bästa utbildningarna.  Tack på förhand!   Kram Carin

Svar:

22 nov 2018
Hej Carin,  Vad roligt att du kommit på vad du vill bli! Som entreprenör behöver du såklart ha stor kunskap inom din bransch. Så en viktig del är ju att du kommer fram till inom vilken bransh du vill verka. Men du behöver också massor av ytterligare kunskap, som inom exempelvis rådande lagstiftning, hur du deklarerar och sköter din ekonomi, marknadsföring och så vidare. Vilket du kanske redan har till stor del?  Det finns idag massor av utbildningar inom företagande och entreprenörskap, både på högskola, universitet, komvux, folkhögskola och som yrkesutbildning och YH-utbildning. Så du kan fundera på vilken utbildningstyp som du föredrar. De går kanske inte att jämföra dessa olika utbildningsformer och säga att någon är den bästa. De är bara olika.  Här hittar du de svenska enterpenörsutbildningra som ges på distans: https://www.studentum.se/utbildning/foretagande-entreprenorskap-utbildningar?isDistance=1 Vill du ha Management-utbildningar på högskolenivå så är det är de bästa i världen 2018 enligt Finacial Times: http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/masters-in-management-2018. Tyvärr så är det lite av ett heltidsarbete att leta stipendier men här kan du hitta en del tips: http://allastudier.se/tips-o-fakta/24-stipendier/. Sedan så är det kanske inte bara utbildningen som gör dig till en framgångsrik entrepenör. Du skulle kanske kunna bli det utan en utbildning genom att ta fram en bra företagsidé, gå på start-up träffar, nätverka, utbilda dig på egen hand, satsa på ditt företag och troligtvis även ha en del tur. Vill du ha ha praktik så är det bästa att ta kontakt med personer och företag som du beundrar och tror att du kan lära dig något av. Du vet själv bäst vad som är rätt väg för dig! Lycka till!