Kan jag börja folkhögskola fast jag är 17 år?

13 feb 2019
Fråga:
Hej! Jag undrar om jag kan gå på folkhögskola fast jag är 17 år men fyller 18 i September. Jag har alla betyg från grundskolan förutom  matte, Kan jag läsa vård och omsorg på folkhögskola och hur långt tid tar det?. Efter folkhögskola kan man läsa vidare på Högskola eller Universitet?

Svar:

14 feb 2019
Hej, Behörighetsgivande/Allmän kurs på folkhögskola har en nedre åldersgräns på 18 år. Man kan även fylla 18 år under det år studierna påbörjas. Det finns inte så många utbildningar inom Vård-och omsorg på Folkhögskolan och de kan ha olika mål och behörighetskrav. Du kan läsa mer om dem här: https://www.folkhogskola.nu/sok-kurser/?query=v%C3%A5rd+och+omsorg. Om du tänker på Vård-och omsorgsprogrammet som är ett yrkesprogram på gymnaiset så kan du inte läsa dte på Folkhögskola. Men du kan få grundläggande behörighet för hlgskolan när du har studerat Allmän kurs/Behörighetsgivande kurs på gymnasienivå på folkhögskolan. Läs om det här https://www.folkhogskola.nu/om-folkhogskola/sa-funkar-folkhogskola/behorigheter/hogskolayrkeshogskola/grundlaggande-behorighet/. För att läsa på universitet och högskola krävs det alltså att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:
  • Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.
  • Godkänt på 90 procent av kurserna på en fullständig gymnasial vuxenutbildning.
  • En utbildning från en folkhögskola som ger grundläggande behörighet.
  • En utländsk motsvarighet till gymnasieutbildning.
Många universitets- och högskoleutbildningar kräver dock mer än grundläggande behörighet. På vissa Naturvetenskapliga högskoleutbildningar kan till exempel specifika kurser i Biologi, Kemi eller Fysik behövas. Andra utbildningar kan kräva att du har viss arbetslivserfarenhet. Om du redan vet vad du vill bli kan du prata med en SYV för att se vilka ämnen du behöver läsa för att få behörighet till rätt utbildning. Vänd dig till en SYV på Folkhögskolan där du vill gå eller på ett vägledningscentrum. I de flesta städer finns vägledningscentra där du kan få kontakt med studie- och karriärvägledare. Vill du hitta vägledningscentrum i din egen stad kan du använda sökmotorer som till exempel Google och sedan söka på ordet "vägledningscentrum" samt namnet på din egen stad. Lycka till!